Gå til innhold
Arkivverket

Kari/Karen Margrethe Johnsen, Vestnes

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

John Madsen Johnsen og Sigrid Olivia Olsdatter Johnsen på Brastad i Vestnes skal ha hatt fire barn. Marie Kristine (1918-1934), Olav (1920-2002), Magne (1927-2008), samt en jente til som jeg er fortalt het Kari/Karen Margrethe. De tre første er registrert i kirkeboka for Vestnes, men den fjerde har jeg ikke klart å finne. Kari (eller Karen etter mormor) skal ha vært jevngammel med min tante som var født i 1929, og som var nærmeste nabo da. Kari skal ha vært sykepleier, men skal ha dratt til Amerika, trolig til Canada. Hun hadde flere onkler og tanter i Westminster i Canada så det er grunn til å anta at det var der hun havnet. 
Kirkebok for døpte i Vestnes har vært tilgjengelig til 1930, men ingen ting å finne der. Jeg har heller ikke funnet noen dåp i nabosoknene. Det er ingen grunn til å tro at disse var dissentere. 
Det lille jeg har av opplysninger om henne har jeg fra min gamle tante. 
Er det mulig å finne ut noe mer om Kari, når hun ble født og hvor hun etterhvert havnet?
Ett spørsmål til om denne familien. Magne bodde og virket i Molde, og der havnet resten av familien også etterhvert. Men jeg mangler navnet på hans ektefelle. Gravsteinen på Tøndergård viser bare Magne og det som må ha vært en sønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsannonsen til faren John Johnsen i 1970 (Molde/Canada) er nevnt Lina Kari som da må være en datter. Moren døde i 1982 og det er sikkert dødsannonse etter henne også. Begge foreldrene i samme grav Molde i følge Gravminner S&D.  Det finnes sikert også dødsannonse for moren med barn oppgitt. 

https://www.nb.no/search?q="johnsen f. Thorvik"&mediatype=aviser&place=molde&fromDate=19700101&toDate=19701231  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har ikke sett dødsannonsene for noen i denne familien før. 
Min tante på 96 er helt klar i toppen og når hun mener at hennes barndomsvennine het Kari eller Karen Margrethe så tror jeg nok at det er det riktige. Line Kari tror jeg heller må være fornavnet til kona til Magne. Olav var gift med Ingrid Nås og på samme måte var Magne trolig gift med Line Kari. Det er litt merkelig at datteren i Canada ikke er nevnt i annonsen, men hun kan ha vært død allerede da. Det kunne likevel være naturlig å skrive Canada der siden stort sett hele Johns familie havnet der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bommet nok der. Du har rett i at dette nok  er kona til Magne. Ein Magne Johnsen er gift i Molde 1956 med Lina Westavik som er nærliggende å tro er rette paret. Kari/Karen er det vel da helst død siden ho ikke er med i dødsanonsen. Romsdal Folkeblad nevner i 1961 et bryllup i Oslo. Røde-Kors søster Kari Margrethe Johnsen Molde og Gunnar Johannesen, Halden. Er vel en mulighet siden ho var sykepleier. Kan den Gunnar som står i dødsannonsen til faren være hans svigersønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for mange nye opplysninger. Det virker plausibelt med navnet til den mulige kona til Magne. Tidspunkt for giftermålet passer også godt. Sønnen som er gravlagt sammen med faren ble født i 1959, bare et par år etter dette giftermålet. At Kari Margrethe som gifter seg i Oslo var fra Molde passer også bra. Brødrene Olav og Magne bodde der. Foreldrene flyttet til Molde ca midt på 50-tallet. At Gunnar står alene må bety at Kari er død i 1970..
Jeg lurer på om det er en sammenheng mellom at Canada er nevnt i dødsannonsen til John og at Kari ikke er oppført i kirkeboka i 1929. Jon Madsen Kristiseter dro til Canada i sine yngre år, noe som stort sett alle hans søsken gjorde. Men Jon kom tilbake til Kristiseter som John Johnsen. Da begynte han som skipstømmerman på Brastad, og han giftet seg med Sigrid Torvik. I 1929 var det vanskelige tider i båtbyggerbransjen. Kan da John ha tatt med seg familien og dratt til Canada noen år, og at Kari ble født der borte? Da jeg ble født var min familie nærmeste nabo til Sigrid og John og jeg vet at mine foreldre hadde stor sans for disse vennlige menneskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canada i dødsannonsen refererer naturligvis til svigersønnen Gunnar. Kari dro til Canada, sikkert sammen med mannen Gunnar. Kari døde trolig der borte, mens Gunnar fortsatte å bo der. Jeg kan ikke se at Kari er registrert som død i Norge i denne perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å søke etter Kari og Gunnar i Canada, men det blir som å lete etter en nål i en høystakk. Både fornavn og etternavn kan være endret i det nye landet. Hvilke navn kan Kari Johnsen gift med Gunnar Johannesen ha brukt der? Kari kan fungere i engelsktalende navn og jeg har også sett flere som heter Gunnar. Etternavnet Johannesen har nok fått en engelsk vri og kanskje de derfor har brukt Johnson. 

Kari må være død en gang mellom giftermålet i 1961 og farens død i 1970, mens Gunnar kan ha levd lenge etter det. Han kan for så vidt være i live ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider