Gå til innhold
Arkivverket

Militærrulle 1658 for Trondhjems len, norske soldater i svenske infanteriregiment

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Denne militærrullen tetter mange hull i gardshistoriene for mange bygder i Trøndelag og Nordmøre / Romsdal.

Jeg sakser litt fra teksten under merknader:

"Soldatene kom fra Romsdal i sør til Namdalen i nord, og stikkprøver viser at en stor del av soldatene tidligere hadde tjenestegjort i den norske hær under ledelse av Jørgen Bjelke".

Jeg er på utkikk etter informasjon rundt de soldater som tjente under Jørgen Bjelke. Finnes det noen militærruller som inneholder navn på soldatene? Jeg har prøvd å søke i Arkivportalen, men det er stor sjanse for at jeg har oversett noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Henrik,

Rullene til ”Det Trondhjemske regiment” finnes, men de er ikke digitalisert. Etter opplysninger hos Kjell Haarstad (1986) så finnes disse rullene i følgende arkivregistratur:

Rentekammeret,  Krigskommisariatsregnskaper, pakke 38, Riksarkivet.

Haarstads lille artikkel fra 1986 tar for seg soldater fra Selbu og Tydal som tillhørte Kaptein Johan Christensen Rasbech`s kompani i  1657/58, og gir således ingen komplett oversikt over soldatene i hele det ”Trondhjemske regiment” i 1657/58.

Haarstad, Kjell: De første Neadøler i krig, i Jul i Neadalen  1986, s. 4-5 og s.8.

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2019090681650_001

Endret av Johan M Setsaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Johan M Setsaas said:

Henrik,

Rullene til ”Det Trondhjemske regiment” finnes, men de er ikke digitalisert. Etter opplysninger hos Kjell Haarstad (1986) så finnes disse rullene i følgende arkivregistratur:

Rentekammeret,  Krigskommisariatsregnskaper, pakke 38, Riksarkivet.

Haarstads lille artikkel fra 1986 tar for seg soldater fra Selbu og Tydal som tillhørte Kaptein Johan Christensen Rasbech`s kompani i  1657/58, og gir således ingen komplett oversikt over soldatene i hele det ”Trondhjemske regiment” i 1657/58.

Haarstad, Kjell: De første Neadøler i krig, i Jul i Neadalen  1986, s. 4-5 og s.8.

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2019090681650_001

Takk skal du ha. Dette hadde jeg aldri klart å finne fram til på egen hånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider