Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Vielse Königsberg, Øst-Preussen 1784

Recommended Posts

Med hjelp fra Anne Tonby i Brukerforum fikk jeg info om vielse i Königsberg, Öst-Preussen av min 2tipp oldefar Lars Larsen Schoug og Catharina Elisabeth Thurowsky, par nr  29  https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C398-GSFC-B?view=index&cc=3015626&lang=no&groupId= i  denne tråden

https://forum.arkivverket.no/topic/359147-kirkebøker-køningsberg-øst-preussen-1763/

Jeg har klart å tyde deler av innføringen i kirkeboka,

? Lars Larsen Schoug ein Schiffs Capitaine ? Friderichshall  wurde mit ? ? ? Catharina Elisabeth Thurowsky des Johan Thurowsky ????????????? 27te Junie copuliert.

men trenger tydehjelp for å erstatte alle ????? mine - kan noen hjelpe ?

Vennlig hilsen Kjell H.

Ved å benytte 'Ahnenforschung.net' i Tyskland med subforum 'Lesehilfe' fikk jeg god hjelp til tyding og oversetting til engelsk. Tydehjelp var lik fra to personer og de leste dette:

'H[err] Lars Larsen Schoug ein Schifs Capitaine aus Friedrichshall [=Fredrikshald] wurde mit der tug[endsamen] J[ung]fr[au] Catharina Elisabeth Thurowskyin des Johann Thurowsky gewesenen Questionierers allhier hinterlaßnen eintzigen Jungfer Tochter den 27ten Junij copuliret.'

Som tilleggsinfo ble det oppgitt at vielsen var inført i kirkebok 'Militärkirchenbuch, 1. Ostpreußisches Infanterieregiment i Königsberg 1775-1792'.

Dette ekteparet bosatte seg senere i Halden, men fikk ingen barn. Etter Catharina Elisabeth's død, ble Lars Larsen i 1814 gift med Johanne Marie Johannesdatter Bech. Min forbindelse tilbake til 'stamfaren' Lars Engebretsen (1723-ca 1783) går via siste fødte barn (av 9) i Lars Larsens andre ekteskap.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.