Gå til innhold
Arkivverket

Vielse Königsberg, Øst-Preussen 1784

Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Med hjelp fra Anne Tonby i Brukerforum fikk jeg info om vielse i Königsberg, Öst-Preussen av min 2tipp oldefar Lars Larsen Schoug og Catharina Elisabeth Thurowsky, par nr  29  https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C398-GSFC-B?view=index&cc=3015626&lang=no&groupId= i  denne tråden

https://forum.arkivverket.no/topic/359147-kirkebøker-køningsberg-øst-preussen-1763/

Jeg har klart å tyde deler av innføringen i kirkeboka,

? Lars Larsen Schoug ein Schiffs Capitaine ? Friderichshall  wurde mit ? ? ? Catharina Elisabeth Thurowsky des Johan Thurowsky ????????????? 27te Junie copuliert.

men trenger tydehjelp for å erstatte alle ????? mine - kan noen hjelpe ?

Vennlig hilsen Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en skjermdump kan muligens flere hjelpe. Ikke alle har en konto på Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt poeng, Birger. Vedlagt skjermdump, også invertert utgave.

Vielse Kønigsberg 1784.jpg

Invertert vielse Kønigsberg 1784.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å benytte 'Ahnenforschung.net' i Tyskland med subforum 'Lesehilfe' fikk jeg god hjelp til tyding og oversetting til engelsk. Tydehjelp var lik fra to personer og de leste dette:

'H[err] Lars Larsen Schoug ein Schifs Capitaine aus Friedrichshall [=Fredrikshald] wurde mit der tug[endsamen] J[ung]fr[au] Catharina Elisabeth Thurowskyin des Johann Thurowsky gewesenen Questionierers allhier hinterlaßnen eintzigen Jungfer Tochter den 27ten Junij copuliret.'

Som tilleggsinfo ble det oppgitt at vielsen var inført i kirkebok 'Militärkirchenbuch, 1. Ostpreußisches Infanterieregiment i Königsberg 1775-1792'.

Dette ekteparet bosatte seg senere i Halden, men fikk ingen barn. Etter Catharina Elisabeth's død, ble Lars Larsen i 1814 gift med Johanne Marie Johannesdatter Bech. Min forbindelse tilbake til 'stamfaren' Lars Engebretsen (1723-ca 1783) går via siste fødte barn (av 9) i Lars Larsens andre ekteskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider