Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

I Polititidende fra 1924 (digitalisert på nb.no) står det i tilknytning til hver enkeltsak en kode med tall og bokstav. For eksempel: "I den 3 D 2 omhandl. bryggeriarbeider Fred ..."  eller "I den 57 C 10 - 15 omhandl. løsarb. Karl". Hva betyr dette nummeret? Viser det til saksdokumenter, og hvor kan jeg eventuelt få fatt på dem? 

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/359405-saksnummer-i-polititidende/
Del på andre sider

39 minutter siden, Kittelsen skrev:

I Polititidende fra 1924 (digitalisert på nb.no) står det i tilknytning til hver enkeltsak en kode med tall og bokstav. For eksempel: "I den 3 D 2 omhandl. bryggeriarbeider Fred ..."  eller "I den 57 C 10 - 15 omhandl. løsarb. Karl". Hva betyr dette nummeret? Viser det til saksdokumenter, og hvor kan jeg eventuelt få fatt på dem? 

"3 D 2" viser til Polititidende nr. 3 (1924), avsnitt D 2: https://www.nb.no/items/2dcb864e2609ecff34823084617f63f3?page=197&searchText="Sivertsen, Freid"

8 timer siden, Kittelsen skrev:

Mannen jeg er på jakt etter (overnevnte Karl) er anmeldt etter overtredelse av barnelovene. Regner med det handler om et barn han har fått. Uansett - er det noe sted i arkivene hvor jeg kan lese mer om anmeldelsen/saken? 

Det var Kristiania politikammer som etterlyste ham etter å ha mottatt anmeldelse, så formodentlig finnes det opplysninger om saken i Kristiania-politiets arkiver. Disse arkivene må benyttes på Arkivverkets lesesal på Sognsvann (Riksarkivet / Statsarkivet i Oslo). Du finner katalog over arkivene på Arkivportalen:

Skjermbilde 2025-06-11 kl. 08.16.50.png

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.