GĂ„ til innhold
Arkivverket

Mordbrann og Tukthus, 1855

Eili A. M. BĂžnes

Recommended Posts

Jeg lurer pÄ om noen her kan lese noe av dette hÞyesterettsdokumentet:

https://media.digitalarkivet.no/view/63042/28

Det gjelder en tjenestejente som i 1855 ble dÞmt for det jeg tror er mordbrann, men usikker fordi jeg klarer ikke Ä lese denne hÄndskriften. 

Hun heter Karen Jacobsdatter BynÊs, og jeg er i slekt med henne. 

Har ogsÄ prÞvd Ä finne aviser, men feilet sÄ langt, det skal stÄ noe om henne i Bergens Posten 16 sept 1855. Jeg finner den ikke.

Veldig nysgjerrig pÄ hva som skjedde, har funnet henne i folketelling 1865, da sitter hun pÄ tukthus. 

Med Vennlig hilsen, Eili BĂžnes

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

TĂžr ikke gi meg i kast med dommen, men avisene er lette Ă„ finne:

Det er mange mÄter Ä sÞke pÄ, gjorde fÞst et der jeg med sÞkeordet «Mordbrand» og begrenser sÞket til  Vestland, Äret 1855, og Bergensposten

Datter av Jacob Olsen BynĂŠs er mistenkt. »Indtil nu har hun intet bekjendt om andet, end tyveriet”.

https://www.nb.no/items/3b88a28188322056b8b81a7c8278b777?page=3&searchText=%22mordbrand%20%22

SÄ et med sÞkeord BynÊs og begrenser til 1855-1859, Vestland. Da fÄr jeg samme avis, men ogsÄ Äret etter nÄr dommen har falt for tyveri, brann og kap. 21 paragraf 14 i criminalloven (Unnlatt Ä opplyse om funn av gods bl.a.)

https://www.nb.no/search?q=%22byn%C3%A6s%22&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=18550101&toDate=18591231&counties=Vestland

Criminalloven kommentarutgave 2. del:

https://www.nb.no/items/0e06611ac59f38d0aba730a0cb7c3246?page=455&searchText=criminalloven

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg kan i alle fall begynne pÄ dokumentet. En del av skriften er meget svak, og skriveren ser ikke ut til Ä ha vÊrt opptatt av Ä sette prikker over i eller strek gjennom t, sÄ det er noen utfordringer.
ForelĂžpig ser det ut til at rettsdokumentene omtaler 22-14, ikke 21-14. Dvs. mildt tyveri (gjelder fĂždevarer og brensel) i stedet for ulovlig omgang med fundet gods.
Lenger ute i dokumentet stÄr det detaljer du sikkert er interessert i, en jeg har ikke kommet sÄ langt ennÄ. Andre mÄ gjerne hjelpe til, jeg er noksÄ opptatt i dag og i morgen og fÄr ikke sett noe videre pÄ det.

1. Den 26. Juni 1856
2. Advocat Rolsen Actor

3. mod 

4. Karen Jacobsdatter BynÊs og Marthe Halvorsdatter[?]. 
5. 1 Assessor Lövenskiold ...[?]e ...[?] No 1 födt 1827 ei[?] ...[? for? har? bor? siste bokstav meget svak] ...[?], ugift, No 2
6. gift fodt[skal nok vĂŠre fĂždt] 1818 tiltales[?] efter O ...[?] .....[?] No 1 for .....[?] 22 ....[?-14?]

7. og No. 2 for ...[?] i dette Forb.[?] 11 ...[?]56 Dom[?] er No 1 for
8. de nĂŠ...[?] 3 Forbrydelser .....[?] paa Livstid, No 2 for
9. Delagt...[?] i Tyv...[? Tyveri?] og 22- 14[?]efter[?] for ...[?] for Tyveri ...[?] 1 Aar men

...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 hours ago, Roy-Petter Askim said:

TĂžr ikke gi meg i kast med dommen, men avisene er lette Ă„ finne:

Det er mange mÄter Ä sÞke pÄ, gjorde fÞst et der jeg med sÞkeordet «Mordbrand» og begrenser sÞket til  Vestland, Äret 1855, og Bergensposten

Datter av Jacob Olsen BynĂŠs er mistenkt. »Indtil nu har hun intet bekjendt om andet, end tyveriet”.

https://www.nb.no/items/3b88a28188322056b8b81a7c8278b777?page=3&searchText=%22mordbrand%20%22

SÄ et med sÞkeord BynÊs og begrenser til 1855-1859, Vestland. Da fÄr jeg samme avis, men ogsÄ Äret etter nÄr dommen har falt for tyveri, brann og kap. 21 paragraf 14 i criminalloven (Unnlatt Ä opplyse om funn av gods bl.a.)

https://www.nb.no/search?q=%22byn%C3%A6s%22&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=18550101&toDate=18591231&counties=Vestland

Criminalloven kommentarutgave 2. del:

https://www.nb.no/items/0e06611ac59f38d0aba730a0cb7c3246?page=455&searchText=criminalloven

Hjertelig takk Roy-Petter, - nÄ fÄr jeg prÞve Ä lese gotisk! Du er kjempehyggelig og flink,- veldig takknemlig for den gode hjelpen og alt du har funnet! Tusen millioner takk. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

53 minutes ago, Inger Hohler said:

Jeg kan i alle fall begynne pÄ dokumentet. En del av skriften er meget svak, og skriveren ser ikke ut til Ä ha vÊrt opptatt av Ä sette prikker over i eller strek gjennom t, sÄ det er noen utfordringer.
ForelĂžpig ser det ut til at rettsdokumentene omtaler 22-14, ikke 21-14. Dvs. mildt tyveri (gjelder fĂždevarer og brensel) i stedet for ulovlig omgang med fundet gods.
Lenger ute i dokumentet stÄr det detaljer du sikkert er interessert i, en jeg har ikke kommet sÄ langt ennÄ. Andre mÄ gjerne hjelpe til, jeg er noksÄ opptatt i dag og i morgen og fÄr ikke sett noe videre pÄ det.

1. Den 26. Juni 1856
2. Advocat Rolsen Actor

3. mod 

4. Karen Jacobsdatter BynÊs og Marthe Halvorsdatter[?]. 
5. 1 Assessor Lövenskiold ...[?]e ...[?] No 1 födt 1827 ei[?] ...[? for? har? bor? siste bokstav meget svak] ...[?], ugift, No 2
6. gift fodt[skal nok vĂŠre fĂždt] 1818 tiltales[?] efter O ...[?] .....[?] No 1 for .....[?] 22 ....[?-14?]

7. og No. 2 for ...[?] i dette Forb.[?] 11 ...[?]56 Dom[?] er No 1 for
8. de nĂŠ...[?] 3 Forbrydelser .....[?] paa Livstid, No 2 for
9. Delagt...[?] i Tyv...[? Tyveri?] og 22- 14[?]efter[?] for ...[?] for Tyveri ...[?] 1 Aar men

...

Tusen tusen takk for god hjelp, jeg synes hele dokumentet er noksÄ uleselig, men kanskje dere som er flinke til dette kan finne snutter som er leselig. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg klarer ikke Ă„ lese avisen engang! -ikke med lupe heller 😄  At det skal vĂŠre sĂ„ vanskelig!  

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Litt rask notering:

Pigen Karen Jakobsdatter Bynés, der har véret tiltalt for formentligen at have paasat Ilden i hr, Johannesens hus i Veiten i September Maaned f. Aar, er ved hþiesterettsdom af 26de Juni d. A.,, for Mordbrand, grovt og simpelt Tyveri og Forbrydelse mod kriminallovens kap 21 § 14” dþmt til Strafarbeide paa Livstid og den 10de Ds. Indsat i Bergen Tugthus. Dommen er falden, uden at Vedkommende har bekjendt Noget om sin Brþde.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tusen takk Roy-Petter, utrolig at du kan lese dette raskt 😼 Dere er sĂ„ flinke her pĂ„ siden, det er gull Ă„ fĂ„ hjelp. Jeg er sĂ„ nysgjerrig pĂ„ hva som skjedde med denne herr Johanssen og/eller andre, og hva hennes motiv kunne vĂŠre (dersom hun var skyldig). MĂ„ ogsĂ„ finne ut nĂ„r hun dĂžde og hvor.  Veldig interessant Ă„ lese om tukthusene. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

God trening Ä se pÄ orginalen, men du kjenner kanskje til at du vanligvis kan fÄ opp teksten med vÄre bokstaver ved Ä velge ikonet for visnning (ikonet som ser ut som to rader med 3 firkanter oppÄ hverandre, oppe pÄ hÞyre side) og velge delt visning.. Da kommer hele siden opp, og kan vÊre litt jobb Ä bla seg frem til avsnittet du vil lese, men sÞk etter tekst (Ctrl + f) kan brukes. Men pÄ dommen virket ikke det sÄ jeg noterte.

Derimot gĂ„r det fint med reportasjen om brannen, som jeg kopierte (med feilskrift!) her, i tilfelle du hadde vansker med den ogsĂ„ 😉

Siden huset ble stÄende reparerte de vel bare taket, eller la nytt. Om det var personer i huset fremgÄr ikke.

– Idagmorges Kl. omtrent 3 vaktes Byens Indvaanere ved Brandskud og Klokkeklimten. Et Hus i Veiten stod i lys Lue; Ilden stod hþit op over Taget. Dersom ikke vor Vandledning havde véret et saa udmérket Anlég og af Hr. Hansen saa udmérket betjent, vilde sandsynligvis atter en betydelig Del af Byen vére lagt i Aske; men Vandledningen og Hr. Hansen gjorde snart Ilden tilskamme; kun en Del af Taget styrtede ind; Huset selv, der var anténdt fra Loftet af, staar endnu. j Pressen pligter et offentligt Tak til Dem, der have skaffet Byen den herlige Vandledning, og til Hr. Hansen, der baade ved Anlégget af den og ved sin aldrig slumrende Aarvaagenhed og Dygtighed gjþr det til Byens Redningsmiddel. d aunm ni

Denne Ildebrand var klarligen en Mordbrand.

Husets (Hangklokke befandtes tilstoppet med Uldklude. En Pige i Huset, som nu er overbevist om Hustyveri, er mistĂŠnkt for at have anstiftet Branden. Hun er Datter af den velbekjendte Jakob Olsen BynĂŠs. Indtil nu har hun Intet bekjendt om Andet, end Tyveriet :

Gangklokke ble til Hangklokke.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Du er en prins, du har HELT rett i at jeg hadde vanskeligheter sĂ„ det holdt! Dette var jo litt av en historie! Og blomstrende sprĂ„k 🙂 Takker og neier igjen,- det er sĂ„ flott at dere som kan, hjelper folk som meg med mindre evner.  Jeg er mye flinkere til Ă„ tyde gotisk etc nĂ„ enn da jeg startet med slektsgransking for fire Ă„r siden, men ikke flink. TrĂžster meg med at pĂ„ den tiden syntes jeg at selv transkriberingene av tingbĂžkene var umulige Ă„ forstĂ„, og nĂ„ synes jeg det er lett (og veldig gĂžy) Ă„ lese. SĂ„ det gĂ„r fremover tross alt. 

Men her hadde jeg ikke sjanse til Ä forstÄ noe, sÄ jeg var heldig at du hjalp meg. Jeg mÄ prÞve dette med delt visning, helt nytt for meg.

Det ER sÄ gÞy Ä grave i ting og tang, jeg har blitt svÊrt historieinteressert, alt fÞrer jo til flere spÞrsmÄl og nye ting Ä lÊre. Jeg har en lang liste av ting, eller flere lister, over ting jeg vil lÊre mer om. Synd jeg mÄ pÄ jobb, jeg kunne satt med slikt hele dagen. 

Takk for at gÄten her blir mindre gÄtefull,- mon tro om jeg klarer Ä finne ut hva som skjedde med henne...om det ble livstid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kikket litt mer pÄ dette:

Hun fikk fangenr 1556 her: https://www.digitalarkivet.no/view/84/pc00000000372318 Mrk. side 202, Men denne protokollen er vel ikke lagt ut.

Men, her henvises til Kgl. Res av 16/10-1869. Mulig lÞslatt eller forkortet straff? Nr. 1706 ifÞlge Navneregisteret. Nei, benÄdning avslÄs, men skal revurderes etter 15 Ärs soning. https://media.digitalarkivet.no/view/153342/344  

Fortsatt innsatt tukthuset 31/12-1870: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053362019237 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Flott arbeid 🙂 hjertelig takk.  SĂ„ vidt jeg har forstĂ„tt sĂ„ sa hun seg aldri skyldig i mordbrann. Og ingen liv gikk tapt. SĂ„ jeg forstĂ„r ikke helt hvorfor hun ikke kan benĂ„des etter 15 Ă„r. Skulle likt Ă„ tidsreise for Ă„ se hva som egentlig foregikk. Tjenestepiger hadde det ikke alltid sĂ„ enkelt pĂ„ 1850 tallet. At hun stjal brennsel og mat er jo bare trist. 

Hadde hÄpet pÄ en lykkelig slutt for henne. SÄ pen hÄndskrift pÄ avslaget da, det var jo en fryd og enkelt Ä lese. 

Hun andre som var nevnt, Halvorsdatter? Hun ble vel frikjent hun da. 

Skulle likt Ä se hva deres versjon av hendelsen var, synd at det er sÄ uleselig dokument fra hÞyesterett. Disse menneskelige historiene bergtar. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det jeg tror jeg skjÞnte av slutten av hÞisterettsdommen er at Halvorsd. ikke var delaktig i brannen ("ingen bevis"), men at brendsel (koks) som var stjÄlet ble funnet hjemme hos henne. Hun var ogsÄ fÞr straffet og ble vel nÊrmest vurdert som heler i denne saken virker det pÄ meg som, mens BynÊs stjal. (Med forbehold om at jeg ikke er god nok til Ä lese setningene i dommen.)

Hun ble dÞmt til 1 Är. 

Det stemmer med hva det stÄr om henne her. Hun mÄtte ogsÄ utholde straffen til tross for at hun fikk barn mens hun satt inne. 

https://www.digitalarkivet.no/view/84/pc00000000372648 

Ja, skulle gjerne sett fangeprotokollen om BynÊs slapp ut noen gang. Klarte ikke Ä finne henne etter tellingen i 1870. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Å herlig, da vet jeg hva som skjedde med Halvorsdatter. Det var hĂžy straff egentlig for Ă„ ha tatt imot litt koks, men det gikk vel bra med henne og gutten hun fĂždte i fengselet. Jeg fĂ„r vondt av Karen J. BynĂŠs, sĂžsteren hennes Anne dĂžde i 1862 mens Karen satt inne, og faren hennes i 1863. 

Kanskje hun deretter ikke hadde sÄ mye besÞk... huff. Og dersom hun kom ut til slutt, sÄ hadde hun vel ingen og sto pÄ bar bakke. 

Skulle Þnske hun kom seg ut, giftet seg med en kaptein fra Stavanger, fikk et nytt og lykkelig liv og en pen hage. Men, jeg har ikke mye hÄp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider