Gå til innhold
Arkivverket

Dagtun

Torbjørn Steen_Karlsen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til ei eiendom i 

Grefsen, Aker som skal ha hett Dagtun i 1920 åra. Jeg vet ikke hvor jeg skal lete.

Mvh.- Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.1ef3e1c355ee403aafa4ffb970062989.png

(Norsk Kunngjørelsestidende 6. august 1925, s. 2.)

Aner ikke hvor gammelt dette bruksnavnet er, men det står kanskje i en pantebok under en av gårdene på Grefsen? Sjekket 1886-matrikkelen? Hvis du søker på navnet på de to personene i kunngjøringen i Digitalarkivet kan du kanskje knytte en av dem til flere detaljer? Flere spørsmål, ingen svar foreløpig ...

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

image.png.1ef3e1c355ee403aafa4ffb970062989.png

(Norsk Kunngjørelsestidende 6. august 1925, s. 2.)

Aner ikke hvor gammelt dette bruksnavnet er, men det står kanskje i en pantebok under en av gårdene på Grefsen? Sjekket 1886-matrikkelen? Hvis du søker på navnet på de to personene i kunngjøringen i Digitalarkivet kan du kanskje knytte en av dem til flere detaljer? Flere spørsmål, ingen svar foreløpig ...

DTH

Helt riktig, det var der jeg fikk det fra. Men det er alt jeg vet.

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke gårdsnr. 75 Grefsen østre bnr. 29 til 228 til å begynne med, kanskje, her er det mange "parceller" hvor et av bruksnavnene kanskje er Dagtun?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente igjen navnet fra noen temaer i brukerforumet i 2011. Her er noen andre navn å nøste i, siden dåpsbarnet i lenken under skiftet etternavn til Dagtun i 1855.

Rikshospitalet prestekontor Kirkebøker, AV/SAO-A-10309b/F/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1905-1908, s. 157
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050830030536

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt overbevist om at det er sammenheng mellom bruksnavnet og etternavnet Dagtun, det siste ble tatt ved bevilling i 1955, og er hentet fra en av navnebøkene til Astrid Moss.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Er ikke helt overbevist om at det er sammenheng mellom bruksnavnet og etternavnet Dagtun, det siste ble tatt ved bevilling i 1955, og er hentet fra en av navnebøkene til Astrid Moss.

DTH

Det visste jeg ikke. Greit å klippe over den tråden, da. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kan trygt kan se bort fra Jørgen Dagtun. Men uansett et veldig fint navn da. 🙂

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den kommunale folketellingen i Kristiania (og Aker) i 1923 finner jeg gift husmor Dagny Alvilde Andersen (født 16.08.1877 i Fredrikshald (Halden) som bosatt på Snippen i Nydalen - gårdsnummer 77, bruksnummer 38. Da er vi jo i Grefsens nærmeste nabolag.

MEN: Vi finner også ekteparet August Wilhelm Andersen (løsarbeider, født 04.12.1879 i Vestre Fredrikstad) og hans kone Dagny Alvild Andersen (Aftenpostbud, født 12.05.1884) bosatt i Strandgaten 3 b med seks barn født i Kristiania mellom 1905 og 1919.

Damen på Snippen i Nydalen er nok derfor et blindspor.

Jeg får ikke treff ved å søke på eiendomsnavnet Dagtun i denne tellingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

I den kommunale folketellingen i Kristiania (og Aker) i 1923 finner jeg gift husmor Dagny Alvilde Andersen (født 16.08.1877 i Fredrikshald (Halden) som bosatt på Snippen i Nydalen - gårdsnummer 77, bruksnummer 38. Da er vi jo i Grefsens nærmeste nabolag.

MEN: Vi finner også ekteparet August Wilhelm Andersen (løsarbeider, født 04.12.1879 i Vestre Fredrikstad) og hans kone Dagny Alvild Andersen (Aftenpostbud, født 12.05.1884) bosatt i Strandgaten 3 b med seks barn født i Kristiania mellom 1905 og 1919.

Damen på Snippen i Nydalen er nok derfor et blindspor.

Jeg får ikke treff ved å søke på eiendomsnavnet Dagtun i denne tellingen.

Så flott. Det er akkurat disse personene jeg leter etter og begge to er de samme. Mannen i huset hadde et litt romsterende liv og var litt tørst+++++, så man skal slett ikke se bort fra at kona flytta til Grefsen eiendommen. Hun fikk jo særeie på denne eiendommen to år etter, Tusen takk. Er dette kilder alle kan søke på?

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere foreslått at du ser på grunnbøkene til gnr. 75 bnr. 29 til 238 - det er en omstendelig prosess, men det kan godt hende at bruksnavnet Dagtun opptrer som bruksnavn for et av parcellene, jf. 1886-matrikkelen. 

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektepakten må vel stå i panteboken for Vestre Aker i 1925?

Hvis man er tålmodig nok finner man den kanskje etter 1. august en gang?

Aker herredsskriveri, AV/SAO-A-10896/G/Gb/Gba/Gbaa/L0073: Pantebok nr. I 73, 1925-1925

https://www.digitalarkivet.no/tl20080626640509

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Ektepakten må vel stå i panteboken for Vestre Aker i 1925?

Hvis man er tålmodig nok finner man den kanskje etter 1. august en gang?

Aker herredsskriveri, AV/SAO-A-10896/G/Gb/Gba/Gbaa/L0073: Pantebok nr. I 73, 1925-1925

https://www.digitalarkivet.no/tl20080626640509

DTH

Eller kanskje man bør lete i forkant av 1. august 1925, hvis dette kun var datoen for oversendelse av kunngjøringen til Norsk Kunngjørelsestidende ...

Det var mange bruk under gårdene på Grefsen, ser for eksempel flere eiendomsoverdragelser under Lillo (undertegnet Lilloe Olsen). Finner vi ektepakten blir det nok vist til rett gårds- og bruksnummer for Dagtun og det vil ikke være nødvendig å gå "den lange veien" via grunnboken ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Espen. Da var jeg i feil nummer av panteboken (?). Men dette betyr vel at vi er like langt, siden det ikke henvises til gårds- og bruksnummer.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Takk skal du ha, Espen. Da var jeg i feil nummer av panteboken (?). Men dette betyr vel at vi er like langt, siden det ikke henvises til gårds- og bruksnummer.

DTH

Ja, det må nok blas i panteregistere ... som kan ta sin tid. Salget med pantegjeld kan bli vrient å finne raskt - ekteparet hadde jo vært gift i lang tid, og anskaffelsen av eiendommen på Grefsen kan jo ha skjedd når som helst etter ca. 1905.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Grefsen østre har jeg bladd meg frem til oppslaget nedenfor. Det som må gjøres videre er å bla fremover for å se om man kan finne det rette navnet på de stedene der det er skrevet Skjøde. Grefsen østre omfatter ut resten av protokollen.

Oslo byskriverembete, AV/SAO-A-10227/G/Gb/Gbc/Gbca/L0035: Pantebok nr. II 35, 1925-1926, s. 85
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080805400087

For Grefsen vestre, så begynner gnr. 76 med O store (Storo) i neste protokoll her:

Aker herredsskriveri, AV/SAO-A-10896/G/Ga/Gab/Gaba/L0007: Panteregister nr. I 7, 1892-1950, s. 3532
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080828330002

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Ja, det må nok blas i panteregistere ... som kan ta sin tid. Salget med pantegjeld kan bli vrient å finne raskt - ekteparet hadde jo vært gift i lang tid, og anskaffelsen av eiendommen på Grefsen kan jo ha skjedd når som helst etter ca. 1905.

Nei, de hadde ikke vært gift i så lang tid:

Lossearbeider August Vilhelm Andersen og fraskilt kvinne Dagny Alvilde Skøien f. Andersen ble viet i Johannes kirke i Kristiania den 12. april 1917 

- se par nr. 28 her:  Johannes prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. 10, 1907-1919, s. 232

Endret av Tore S. Falch
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

Nei, de hadde ikke vært gift i så lang tid:

Takk for rettelsen. Jeg tok utgangspunkt i en opplysning lenger opp i tråden hvor det står at de hadde barn fra 1905 av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagny hadde allerede i 1917 to sønner med forskjellige menn, to sønner i ekteskap med sin første ektemann som hun er skilt fra. Så en sønn før ekteskap med August Wilhelm og så får de to døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider