Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem var Kari som døde 01-04-1941 i Barbu?

Recommended Posts

Hei.

Jeg går igjennom Slekt og Data sin gravminnebase.

Der finner jeg en gravstein på Barbu - Arendal i Agder med påskriften  kors - Kari Døde 01-04-1941

https://slektogdata.no/gravminner/grav/6b43278a-b755-4fbc-a6c2-eb80eea56152

image.thumb.jpeg.3430f939c9d0d84c68b4d9267774aa38.jpeg

Klarer ikke å finne henne i Scannete kirkebøker fra Barbu - Arendal i Agder.

Har noen av dere noen kjennskap til denne Kari som døde i 1941 - Barbu ved Arendal

er spent på ditt svar

mvh

Per Aase Andresen

Kunne dette tenkes å være et dødfødt barn? I så tilfelle kan det bli vanskelig å finne ut noe. Det er ikke alle familier som snakker noe større om de dødfødte.

Jeg kikket litt i aviser fra den tiden etter dødsfall tidlig i april med navn Kari. Den eneste jeg fant i Aredalsavisene var Kari Gjeisklo/Gjeisklø? Jeg vet ikke hvor hun døde, men:
Den 15. og 16. april 1941 bragte lokalavisene (Vestlandske Tidende, Agderposten, begge Arendalsaviser) melding om at denne kvinnen hadde antagelig sklidd på isen og falt på hodet ned i en brønn. Hun ble enke for 7-8 år siden, og som hadde slitt hardt for hjemmet og sine(...)

I og med at omstendighetene rundt hvordan hun havnet i brønnen kanskje måtte undersøkes nærmere, er det mulig at avisene ikke gikk ut med opplysninger før etter likskue/obduksjon. Denne familien var trolig ikke i stand til å sette opp noen påkostet sten.

hei Inger.

Takker for ditt interessante svar

Var innom tanken på et barn, enten dødfødt eller udøpt barn.

Skal prøve å lete noe etter denne Kari som skulle ha glid på isen og falt ned i en brønn. Et tragisk endelikt.

mvh  Per A

5 timer siden, Inger Hohler skrev:

Jeg kikket litt i aviser fra den tiden etter dødsfall tidlig i april med navn Kari. Den eneste jeg fant i Aredalsavisene var Kari Gjeisklo/Gjeisklø? Jeg vet ikke hvor hun døde, men:
Den 15. og 16. april 1941 bragte lokalavisene (Vestlandske Tidende, Agderposten, begge Arendalsaviser) melding om at denne kvinnen hadde antagelig sklidd på isen og falt på hodet ned i en brønn. Hun ble enke for 7-8 år siden, og som hadde slitt hardt for hjemmet og sine(...)

??? Kan dette være Kari Gjeisklid, død 9.4.1941, fra Tinn

https://slektogdata.no/gravminner/grav/c196d189-e789-4525-9e61-554c3e9688d9

Hei.

Takk for ditt svar

Men Er litt i tvil om det kan være henne.

"Din" Kari døde på på Rjukan i Tinn kommune

image.png.5389d4e044e1ec4ccf3dc7ef7b294479.png

men  innført i Vestlandske tidende i Arendal

image.png.da1239c0a69d6ad4d8cc5d4ac1826288.png

Men på en annen side kan det være en sammenheng, selv om Rjukan ligger i et annet fylke.

Må undersøke dette nærmere

mvh

Per A

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.