Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Kari som døde 01-04-1941 i Barbu?

per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg går igjennom Slekt og Data sin gravminnebase.

Der finner jeg en gravstein på Barbu - Arendal i Agder med påskriften  kors - Kari Døde 01-04-1941

https://slektogdata.no/gravminner/grav/6b43278a-b755-4fbc-a6c2-eb80eea56152

image.thumb.jpeg.3430f939c9d0d84c68b4d9267774aa38.jpeg

Klarer ikke å finne henne i Scannete kirkebøker fra Barbu - Arendal i Agder.

Har noen av dere noen kjennskap til denne Kari som døde i 1941 - Barbu ved Arendal

er spent på ditt svar

mvh

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dette tenkes å være et dødfødt barn? I så tilfelle kan det bli vanskelig å finne ut noe. Det er ikke alle familier som snakker noe større om de dødfødte.

Jeg kikket litt i aviser fra den tiden etter dødsfall tidlig i april med navn Kari. Den eneste jeg fant i Aredalsavisene var Kari Gjeisklo/Gjeisklø? Jeg vet ikke hvor hun døde, men:
Den 15. og 16. april 1941 bragte lokalavisene (Vestlandske Tidende, Agderposten, begge Arendalsaviser) melding om at denne kvinnen hadde antagelig sklidd på isen og falt på hodet ned i en brønn. Hun ble enke for 7-8 år siden, og som hadde slitt hardt for hjemmet og sine(...)

I og med at omstendighetene rundt hvordan hun havnet i brønnen kanskje måtte undersøkes nærmere, er det mulig at avisene ikke gikk ut med opplysninger før etter likskue/obduksjon. Denne familien var trolig ikke i stand til å sette opp noen påkostet sten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Inger.

Takker for ditt interessante svar

Var innom tanken på et barn, enten dødfødt eller udøpt barn.

Skal prøve å lete noe etter denne Kari som skulle ha glid på isen og falt ned i en brønn. Et tragisk endelikt.

mvh  Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2025 den 8.46, Inger Hohler skrev:

Jeg kikket litt i aviser fra den tiden etter dødsfall tidlig i april med navn Kari. Den eneste jeg fant i Aredalsavisene var Kari Gjeisklo/Gjeisklø? Jeg vet ikke hvor hun døde, men:
Den 15. og 16. april 1941 bragte lokalavisene (Vestlandske Tidende, Agderposten, begge Arendalsaviser) melding om at denne kvinnen hadde antagelig sklidd på isen og falt på hodet ned i en brønn. Hun ble enke for 7-8 år siden, og som hadde slitt hardt for hjemmet og sine(...)

Expand  

??? Kan dette være Kari Gjeisklid, død 9.4.1941, fra Tinn

https://slektogdata.no/gravminner/grav/c196d189-e789-4525-9e61-554c3e9688d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for ditt svar

Men Er litt i tvil om det kan være henne.

"Din" Kari døde på på Rjukan i Tinn kommune

image.png.5389d4e044e1ec4ccf3dc7ef7b294479.png

men  innført i Vestlandske tidende i Arendal

image.png.da1239c0a69d6ad4d8cc5d4ac1826288.png

Men på en annen side kan det være en sammenheng, selv om Rjukan ligger i et annet fylke.

Må undersøke dette nærmere

mvh

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være samme Kari. Avisen er fra 15/4 og sier kvinnen døde 'onsdag', dvs. flere dager etter 1/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider