Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei

Min tipptippoldefar Gulbrand P. Enger fikk i oktober 1853 stipend for å reise til utlandet for å utdanne seg som instrumentmaker. 

I juni 1862 fikk hardangerfelemaker Erik Johnsen Helland stipend for å dra til Gulbrand for å gå i lære. 

Det står i avisene at de innen 6 måneder etter reisen måtte sende inn "en alminnelig innberetning om den plan, de under reisen har fulgt, og det derved vundne utbytte".

Hvordan skal jeg gå fram for å få bestilt dette til lesesalen ?

Mvh Martine Flaten 

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/359687-departementet-for-det-indre/
Del på andre sider

Jeg ser at du har stilt et liknende spørsmål og fått svar tidligere: 

I Håndbok for Riksarkivet, s. 137 ff, er Indredepartements organisering beskrevet. Det ser ut til at håndverkssaker sorterte under følgende kontorer:

• 1846-1858: Indrekontoret D
  • 1859-1868: Handels- og konsulatkontoret C
  • 1868-1902: 2. indrekontor A

Hvert av disse kontorene har skapt separate arkiver. I tråd med svaret på det tidligere spørsmålet ditt, bør du begynne med journalene for å se om innberetninger fra Gulbrand P. Enger og Erik Johnsen Helland er registrert som mottatte.

Hei

Tusen takk for svar. Ja jeg ville sjekke Gulbrands søknad om å få stipend. Jeg var i Riksarkivet for 3 år siden og lette gjennom de papirene som var fra den tiden. Desverre ingenting fra Gulbrand. Så denne gang vil jeg se om det finnes en reisebeskrivelse i arkivet etter departementet for det Indre.

Mvh Martine 

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.