Gå til innhold
Arkivverket

Skreddersvendens oppholdssted 1834

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg leser Hansen, men jeg er langt fra skråsikker. Stedsnavnet begynner på E, og ser ut som det slutter på red.

Endret av Birger Carlsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den innførselen ser ut til å være utført av en annen skriverhånd enn de andre på det oppslaget, slik at sammenligning mot de andre innførslene blir lite nyttig. Men jeg tror det kan stå:

"Hos Skreddermester Hansen på Revieren", og videre at det kan være ment å stå "Fra Pastor Steensrud af 4de Juni 1834". 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Pastor Steensrud af 4de Juni 1834

Pastor Strømsøe var prest i Aker og Gamlebyen (Opslo) på denne tiden, så jeg tror Strømsøe er ment her.

Finner ingen bedre referanse enn denne i farten

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000620378

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Pastor Strømsøe var prest i Aker og Gamlebyen (Opslo) på denne tiden, så jeg tror Strømsøe er ment her.

Finner ingen bedre referanse enn denne i farten

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000620378

Ja, det ser ut til å være det riktige. Personen jeg tenkte på var Hans T. Stensrud (død 1858) som var kateket for Slaveriet og Tukthuset - men som du sier er nok Strømsøe rett, jeg leser det også slik når jeg vet navnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikkje skal vere u i prestenamnet (haken er ein ø-markør og ingen u-markør),

kan skreddarmeisteren heite "Klausen"

Espen har rett i at denne innførsla er gjort av nokon annan enn dei som er omkring; men det er eit par innførsler i

1833 som også kan vere denne handa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider