Gå til innhold
Arkivverket

Krav om tvangsauksjon? Mjåvatn - Vegårshei 1831

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Vedlagte dokument blir for vanskelig for meg å  tyde.  Det er første side i et 3-siders dokument, som ikke ble tinglyst.

Jeg mener å lese såpass at det dreier seg om en rekvisisjon fra Tjøstel Grundesen Espeland.  Han ønsker fogdens hjelp til å gjennomføre auksjon siden hans pantobligasjon til Tjøstel Nielsen Mjaavatten er misligholdt.

Jeg trenger ingen ordrett tyding, men håper å få klarlagt om min gjetning vedr. innholdet er korrekt?

mvh Per Tore Solheim1279856498_Mjvatn1831.thumb.jpg.440115f76bf747983339555172636a18.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med din tolkning. Med den detalj at det er rekvirert en Forbuds- og Arrestforretning. Altså ingen auksjon (foreløpig).

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Even Stormoen.  Forbuds- og Arrestforretning tilsvarer vel dagens "Midlertid forføyning"

Men det er litt mer. På slutten skrives naturlig nok: "Thi blev concluderet".  Klarer noen å lese konklusjonen?

mvh Per Tore Solheim

2. Måvatn 1831.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Et forsøk med sedvanlige hull: 

01 Thi blev concluderet: 

02 Da Reqvirenten har fremlagt Beviis 

03 for at Debitor har[?] u??tlig f. A. at hug- 

04 [g]e noget i den af denne til ham pant- 

05 satte Skov under hans Brug i Gaarde[n] 

06 Miaavatten uden Regvirentens Sam- 

07 tykkeog ved den fremlagte Panteobli- 

08 gation tillige har givet Reqvirenten Si[k]- 

09 kerhed i det af Skoven ??merkede La??- 

10 ??igsaa vil Forretningen i det 

11 hele blive at f?? Efter Reqvi- 

12 rentens Paastand og paa hans og Kautio- 

13 nisters An- og Tilsvarsamt under For- 

14 behold af enhvers bedre Ret og Pri- 

15 oritetIfølge deraf blir nedlagt lov- 

16 ligt Forbud mod videre Hugst i den 

17 Tjøstel Nielsen Miaavatten tilhørende 

18 og ved Pantobligation af 14de December 

19 1829 thinglyst 9de Februar 1830 for 

20 1000 Spd med Renter og Omkostninger, 

21 til Reqvirenten Tjøstel Grundesen 

22 Espeland pantsatte Skov under 

[kan se ut som det skulle være enda en side?] 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, og Even Stormoen, du har så rett.  Der er en fortsettelse på neste side i dokumentet, men jeg "turde" ikke legge den ut pga  lang tekst.  Men nå gjør jeg det likevel.

Men selve "saken" i 1829 -31 ser utrolig ut i ettertid.

Først låner Tjøstel G Espeland  1000 Spdl   14.12.1829   til sitt søskenbarn Tjøstel N Mjaavatten.  Den eneste måten sistnevnte kan skaffe penger til å betale renter (og avdrag) er ved å hogge og selge tømmer - han eide en stor skogeiendom.  Da han gjør dette  griper kreditor inn og forbyr hogsten... 

Dette dokumentet er datert  6.7. 1831.  En måned senere, 1.8.1831, gir Tjøstel N Mjaavatten opp, og "selger"  gården til Tjøstel G Espeland for lånebeløpet...Selv enderimg20250622_21333401.thumb.jpg.5801644831a59d6b17a6ff54c8ac4918.jpg han og familien som husmannsfolk  på egen gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig en ‹Catch 22›. Ikke veldig mange trivelige familiesammenkomster etterpå, ville jeg tro . . .

01 1 Huud i Gaarden Matr No 546 Miaa- 

02 vatten i Weagaardsheiens Sogn, samt 

03 lagt Arrest paa det i bemeldte Skov 

04 beroende og i samme huggede Tøm- 

05 mer, alt paa Reqvirent og Kau- 

06 tionists An- og Tilsvarog under For- 

07 behold af Enhvers bedre Ret og Pri- 

08 oritet. - 

09 Dette Forbud og Arrest blev er[?]kyn- 

10 diget Debitor Tjøstel Nielsen Miaa- 

11 vatten. 

12 Da ingen havde videre ved Forret- 

13 ningen at erindre blev samme sluttet. 

14-25 [underskrifteromkostninger.] 

Mvh 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god  transkribering.  Enklere gotisk håndskrift klarer jeg, men denne syntes jeg var vanskelig, selv om fogden Johan Carl Penne Nielsen trolig skrev "pent" etter tidas standard.  Han kom for øvrig som fogd til Råbyggelaget i 1830 fra Nedre Romerike (konst. fogd der) etter å ha rømt i 1826  fra Vadsø, der han var fogd og sorenskriver i Øst-Finnmark.  Han må der ha møtt den norske delegasjonen som forhandlet med russerne om riksgrensa i 1825.

Det rare med denne prosessen, som ikke er glemt på Vegårshei  200 år senere, er at det tilsynelatende hele tida var et godt forhold mellom familiene på Espeland og Mjåvatn.  Den flere ganger nevnte Tjøstel Grundesen Espeland, og hans sønner,  var gjentatte ganger faddere når barna til Tjøstel Nilsen Mjaavatten blei døpt.  Og Tjøstel Nilsens foreldre tilbrakte sine siste år som føderådsfolk på Espeland....

mvh Per Tore Solheim

Fogd Johan Carl Nielsens segl. 1831.jpg

• Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider