Gå til innhold
Arkivverket

Adresser i Oslo; fra et Hjemstavnsforhør

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med noen av gatenavnene og lurer på hva det står.

Kan noen korrigere og fylle ut? (Jeg antar de små tallene etter gatenummeret står for etasjen de bodde i?)

Her er det jeg mener å ha lest:

i Kongens gade nr 6, 2 etg til i juli 97, i Stenergaden til høsten 97, i Strangaden 22, 4 etg i ? 2 måneder, i Skolegaden 1, 3 etg i ? til september 98, i Granden(?) 16, 3 etg til våren 99, i Hol???gade 3 eller 6, 1 etg, til St. Hans 1900, i Øvre Slotsgaden 2, 2 etg, til august 1902, i Kirkegade 11, 2 etg, til 24/9 1903. Senere i Tønsberg.

Vigdis

Adresser.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Jeg har bare ett forslag:

... i Holmboes gade 3 eller 6, 1 etg, til St. Hans 1900 ...

Takk.

Jeg finner ikke familien hverken i Holmboes gate 3 eller 6 i 1899 tellingen - men hun som oppga opplysningene kan jo også ha husket feil. De har flyttet mange ganger!

Vigdis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Vigdis Olsen said:

i Skolegaden 1, 3 etg i ?

Kan det stå 'Bag' for Baggården? Jeg vet at i tidligere tellinger hendte det at det fantes leiligheter som ikke hadde fasade mot gaten.

I den lokale folketellingen av 1899 står det at Skolegaden 1 var ett hus https://www.digitalarkivet.no/of20130423012523, og Skolegaden 1B behandles som ett hus https://www.digitalarkivet.no/of20130423012527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Vigdis Olsen skrev:

Granden(?)

eg mistenker at bokstaven etter d er ein s, samanlikn med s'en i Kongens gade. Grandsen gir vel inga meining, men Grændsen, med feilskriven æ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Inger Hohler skrev:

Kan det stå 'Bag' for Baggården? 

Takk! Det virker veldig sannsynlig! Familien var svært fattig, tror jeg.

7 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

eg mistenker at bokstaven etter d er ein s, samanlikn med s'en i Kongens gade. Grandsen gir vel inga meining, men Grændsen, med feilskriven æ?

Det har du nok rett i. Grensen ble stavet Grændsen tidligere. 

Vigdis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider