Gå til innhold
Arkivverket

Kjøsalia, Melhus rundt 1700.

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Hei. Garnisonsoldat Iver Olsen f ca 1713 ble gift 9/11-1747  på Svorkmo, Orkdal, med Ingeborg Eriksdatter f ca 1718  i Kjøsalia, Melhus. 

Hennes far tituleres som erlig og velagted Dannemand i eget skifte 22/1-1767 på gården Hindset.

Dette har jeg fra Inger Bjørnaas. Håper det er noen som har forsket videre på hennes avhandling. 

Er det noen som vet noe om disse folkene .  Og hvor på kartet ligger Kjøsalia ?

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg finner Kjøsa, og nabogården Austlia. Det siste kunne kanskje ha blitt kalt Kjøsalia?

Dette er Hølonda Sogn i Melhus.

IMG_0371.thumb.jpeg.172539f4ca9cb388bc98c22d039a085a.jpeg

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ser Kjesalihåggån ligger på Orkdalsiden av grensen (Almkleivtjønna på begge kartutsnittene)

IMG_0373.thumb.jpeg.8e921014f80a34d0616e28bed1bdc883.jpeg

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene . Da vet jeg i alle fall at gården finns. Det bor en Kjøsen der 🙂

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp denne tråden igjen. Noen som vet hvor Hermeli eller Rektorli ligger antagelig i samme området ?

mvh

Terje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelsen til Iver og Ingeborg i kirkeboka for Svorkmo: Dᵉᵃ 11 post Trinit: d 13 Augusti [1747] Forrettet Hr Lorentz Floer […] Trolofvede Garnisons Soldat Ifver Olsen og Ingebor Eriks d. [Kiøsaliens?]. Sponsores Haagen Olß Heime, og Ifver Aamotte.

Gården Åmot er vest for Svorksjøen, på Svorkas nordlige bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver et spørsmål til. Sivert Olsen Moen gifter seg 1766 med Marit  Thoresdatter Svinsås, Meldal.

Spøsmålet er om disse gårdene vises på et kart ? 

Håper noen kan vise hvor.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette utsnittet er Svinsås øverst og Moen nederst. Men Moen kan nok være andre steder også

IMG_0378.thumb.jpeg.8ae58f8dbf206480b98ccad3964fb39d.jpeg

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at da Anne Sivertsdatter Moen døpes i 1795 står det Mosbacken, Moen i Meldal.

Noen som vet hvor det er ?

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider