Gå til innhold
Arkivverket

Fogdemanntallet 1665 for Brastad, Vestnes

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Fogdemanntallet 1665 for Brastad, Vestnes, MR er bare delvis lesbart for meg. Brastad står midt på høyre side, mellom Krogset og Stenødegård, som Bradstad. Jeg leser brukerne som Erik og Morten, samt deres alder, men resten er uklart for meg. Er det mulig å få hjelp til å tyde resten?
RA, Fogdenes og sorenskrivernes manntall 1664-1666, nr. 16: Romsdal fogderi og Sunnmøre fogderi, 1664-1665, s. 216-217
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du fekk ikkje med lenkja:

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051006010115

"Bradstad  schylder ij W j pd

(Opsidere:) Erich _ 48 A. brug. iiij (3 1/2) phd.  Morten 40 A. brug. iiij (3 1/2) phd.

(Tieniste Drenger:) Peder Hans. -- 12 A.

(Husmend och Strandsidere:) Knud Andersen  42 A. Peder Jonsen 78 A."

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg trodde lenka var på plass til å begynne med, men PCen hadde tatt kvelden for noen dager siden og gjenopplivingen hadde ikke rettet opp alt. Jeg skrev innlegget først, med aktiv lenke, men oppdaget så at jeg ikke var innlogget. Jeg glemte da å sjekke om lenka var aktiv etter innloggingen. 
Er usikker på hvordan jeg skal forstå disse opplysningene. Er det ett bruk med to likestilte brukere, eller er det to bruk med lik skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjartan Brastad skrev:

Er usikker på hvordan jeg skal forstå disse opplysningene. Er det ett bruk med to likestilte brukere, eller er det to bruk med lik skyld?

Det er to like store bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da var det slik jeg trodde, men ikke visste sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider