Gå til innhold
Arkivverket

Slekt frå Fadnes og Lien

Liv Karin Flolid Lien
 Del

Recommended Posts

Til Odd Roar og andre som kjenner til slekt frå desse gardane i Voss.

Takk til Odd Roar for opplysningar. Har du fleire?

Eg leiar framleis etter historie om garden Lien, kalla Brekkhuslien eller Teigdalslien. Historie frå før 1645.

Helsing Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel muligens meg du spør:

Helt tilfeldig kikket jeg nettopp innom her, så jeg så innlegget ditt. Er ikke sikker på hvilke tidligere opplysninger du sikter til, men en grei kilde for å finne ut av slekter i dette området er bind 1 og 2 av Evangerboka i Nasjonalbiblioteket. Lenker:

Bind 1:  https://www.nb.no/items/f858da8656b327f73e68c55aaf1e30ff?page=0&searchText=evangerboka  (Lien: Se side 401.)

Bind 2:  https://www.nb.no/items/97f1a92625be1009e06fb9a5569271ef?page=0&searchText=evangerboka

Oversikt over alle gårdene i Evanger står foran i bøkene. Det spørs vel om det er særlig mye å finne der om Lien før koppskatten i 1645 - ellers hadde vel boken tatt det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Dette skreiv du til meg.

Antar at jeg selv ætter via to linjer fra Sjur Torgeirson på Lien og Mestad i Teigdalen i tillegg til to fra Knut Torgeirson Århus i samme dalen, så jeg har sett en del på dette personmiljøet tidligere. Har ikke tid til en lang utredning om dette nå, men her er et resymé av hva som er et meget tenkelig opphav her:

Nokså sannsynlig så kan Sjur Torgeirson være bror av jordeieren Knut Torgeirson Århus.

De er sannsynlige sønner av Torgeir Knutsen Fadnes som i så fall er den samme som Torgeir på Århus – nok far til Knut der. Det ser for øvrig ut til at flere bønder i dette området driver to gårdsbruk samtidig, muligens fordi disse i den litt perifere Teigdalen antagelig ikke er blant de største gårdene i Vossedistriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for dette - da er jeg klar over hva du tenker på. Og jeg mener fortsatt det jeg skriver der.

På Fadnes nevnes Knut som bruker i 1563 og Torgeir i 1610. Ingen Torgeir der etter det.

Men på Århus opptrer Torgeir i 1611 til 1614 og han har der sønnen Knut, som er bruker både i 1624 og 1657. Det er jo da ikke så usannsynlig at det er Torgeir (ant. Knutsen) Fadnes som flytter litt på seg omkring 1610. Han synes å være litt oppe i årene rundt 1615, som passer bra med at bruker Knut Fadnes i 1563 kan være faren. Knut Torgeirsen Århus eier ganske mange gårdparter i området, så han er nok en litt velstående bonde.

På Mestad er Sjur Torgeirsen bruker både i 1614 og 1664. I tid og geografisk passer han bra til å være bror av Knut Torgeirsen, også siden det ikke er særlig mange med navnet Torgeir der på den tid.

Selv ætter jeg dobbelt fra Sjur Gullaksen Brekkhus (1680-før 1759) på Løtveit i Hosanger. Han er gift med en Ingeborg, som det kun finnes to mulige av i riktig tid hvis også hun er fra Evanger, som ser sannsynlig ut. Sjur bor først en tid på Farestveit i Modalen, men han er ikke gift der. Den sannsynlige Ingeborg av de to er Ingeborg Olsdatter Styve (1682-1765). Hennes far er bror av Torgeir Olsen Mestad, som betyr at Ingeborg er tremenning med sin mann Sjur Brekkhus hvis Sjur T. Mestad er bror av Knut T. Århus. Slike ekteskap er det ganske mange av i min slekt i Nordhordland, så dette virker temmelig sannsynlig. På Løtveit i Hosanger finnes det også annen nær slekt av Sjur Brekkhus - muligens kommer de der etter hans død etter en tid å ha vært innom gården Eiterdalen i Romarheimsdalen.

To av tre kongehyllingsmenn fra Voss i 1610 tilhører antagelig dette slektsmiljøet. Hyllingen i 1591 (fra Voss) skjer uten noen representant fra Vassvøra (Evanger), så at to av tre ved neste anledning kommer derfra er muligens et krav Evanger da stiller overfor den større naboen i øst.

På Århus bor på Torgeirs tid også en Willum, som vel ikke er noe typisk norsk bondenavn, men det finnes på Voss. Om han har noe med Torgeir å gjøre er uvisst, siden navnet ikke oppkalles videre på Århus (eller Mestad). Men han kan evt. tenkes å være en svigerfar.

På Lien føres Sjur Torgeirsen som bruker i 1645, samtidig som han bruker Mestad. Det er opplagt samme mann, siden han begge steder har Ragnhild som kone og Iver som sønn!

Så mye utover dette kan jeg ikke bidra med om tidligere forhold i strøket. Da må det nok evt. litt mer avansert kildegransking til.

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding og god orientering. 

Helsing Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider