Gå til innhold
Arkivverket

Lars Nielsen. Kjøpmann i Risør. Død 28.9.1823. Hvor finner jeg skiftet?

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Hei

Kjøpmann Lars Nielsen, f. 23.10.1760,  døde i (Øster)Risør 28.9.1823.  Han var enkemann med to sønner: Johan Carl og Niels Peter Nielsen.  Men jeg finner ikke skiftet?  Byfogdens skifteprotokoller starter først i 1825, men skiftet må vel være ført inn et eller annet sted?

Kan noen fortelle meg hvor - og helst gi meg ei lenke?

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

Kjøpmann Lars Nielsen, f. 23.10.1760,  døde i (Øster)Risør 28.9.1823.  Han var enkemann med to sønner: Johan Carl og Niels Peter Nielsen.  Men jeg finner ikke skiftet?  Byfogdens skifteprotokoller starter først i 1825, men skiftet må vel være ført inn et eller annet sted?

Kan noen fortelle meg hvor - og helst gi meg ei lenke?

Risørs byfogdembete ble opprettet i 1779 (jf. https://www.arkivportalen.no/contributor/8b8d8f26-3db2-4cea-a271-bd879d58da8d), så når skifteprotokollene i byfogdembetets arkiv ikke starter før i 1829 (jf. https://www.arkivportalen.no/search/1?under=AV%2FSAK-1222-0005%2FH%2FHc), skyldes det rimeligvis at eldre skifteprotokoller er gått tapt.

I arkivet finnes det en ikke-digitalisert boks (eller ei pakke), benevnt "Skifter", med ytterår 1797-1839 (jf. https://www.arkivportalen.no/entity/6fd97728-b5df-44e2-9741-1c7bc82f777a), men det er vanskelig å si om det er noe av interesse for deg i denne.

Nå er det jo slett ikke sikkert at det ble holdt noe offentlig skifte etter kjøpmann Lars Nilsen. Dersom hans to sønner var de eneste arvingene, og dersom de begge var myndige, ville de under normale omstendigheter kunne foreta et privat skifte. Et privat skifte ville uansett ikke bli ført inn i byfogdens skifteprotokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.   Litt  uheldig at eldre skifteprotokoller ikke finnes.  Den  som starter i 1829 er for øvrig nummerert som nr 1....

(Kan det være en mulighet for at eldre skifter er innført i protokollene for Nedenes sorenskriverembete?)

Det er egentlig den eldste sønnen til Lars Nielsen jeg er interessert i: Johan Carl Penne Nielsen (1794 - 1865)  Etter Ex jur i København og diverse stillinger oppnådde han 23.8.1821 å bli utnevnt til fogd og sorenskriver i Øst-Finnmark, med bosted Vadsø.  Der mistrivdes familien så sterkt at de sommeren 1826 "flyktet" sørover, i henhold til hva Conrad Nicolai Schwach skriver.

image.thumb.png.bc0e779f7fff9ad6cd7f8776fae4628b.png

Schwach skriver på slutten at "Dette Skridt kunde han gjøre".   Jeg tror Johan Carl Nielsen  kunne gjøre dette pga av en betydelig arv fra den nylig (1823) avdøde faren.

Johan Carl Nielsen ble imidlertid tatt til nåde igjen, og ble 29.11.1830 utnevnt til fogd i Råbyggelaget (hvor de heller ikke fant seg til rette)

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Tusen takk for svar.   Litt  uheldig at eldre skifteprotokoller ikke finnes.  Den  som starter i 1829 er for øvrig nummerert som nr 1....

I arkivet vil den uansett være nummerert som nr. 1, fordi den er den eldste som finnes. Det er ikke gitt at byfogden selv nummererte protokollene sine; skifteprotokoller, kirkebøker osv. er som oftest nummerert av arkivarer i forbindelse med ordning og registrering (katalogisering) av arkivene.

11 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

(Kan det være en mulighet for at eldre skifter er innført i protokollene for Nedenes sorenskriverembete?)

Det må du gjerne undersøke, men i tilfelle vil det kanskje være mer naturlig å undersøke skifteprotokollene til byfogden i Arendal. Som du kan lese i den administrative historikken som jeg lenket til i mitt forrige innlegg, hadde Risør felles byfogd med Arendal fra 1690 og fram til Risør fikk sin egen byfogd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider