Gå til innhold
Arkivverket

1840. Skjøte og kårbrev. Hjelp til transkribering? (Løst med ChatGPT)

Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

Oppslaget her med kårbrev og skjøte er fra gården vår. Jeg gjenkjenner navn og standardfraser, men det er ganske mye som jeg ikke klarer å lese.

Hvis noen vil hjelpe meg, er det best at jeg selv skriver inn biter -  altså det jeg selv forstår - og legger ut her, eller er det like greit for dere som hjelper å ta det hele sammenhengende?

Her er brukslenke for sidevisning: 
https://www.digitalarkivet.no/tl20070917560218

URN:NBN:no-a1450-tl20070917560218.jpg

Endret av Bente Øien Hauge
Løst med Chat GPT, vil ikke bry andre unødig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Bente Øien Hauge changed the title to 1840. Skjøte og kårbrev. Hjelp til transkribering? (Løst med ChatGPT)

Chat GPT hjalp meg med innholdet, nå kan jeg lese ord for ord selv og korrigere om det er noen navn eller detaljer som er feil.

Eiendomsoverdragelse og kåravtale for gården Hauge, 1840

Lærdals og Borgunds Sommerting, 18. juli 1840

1. Skjøtet - salget av gården

Den 2. juni 1840 inngikk Anders Jensen Hauge avtale om å selge sin gård Hauge i Aardalens prestegjeld til

Jens Andersen Hauge.

Salgssummen var 350 spesiedaler, hvorav 200 ble betalt kontant, og 150 sikret ved en pantobligasjon i gården.

Gården har skyld på 1 hud og 4 album.

Skjøtet ble lovlig undertegnet av Anders Jensen Hauge, og bevitnet av Johannes Skaar og Lars Tønjum.

Dokumentet ble lagt fram og tinglyst på tinget i Lærdal den 18. juli 1840.

2. Rettens stadfestelse

Rettsprotokollen bekrefter avtalen og at den ble framlagt i rett tid og formelt godkjent. Kjøperen, Jens

Andersen Hauge, er nå formelt eier av gården Hauge.

3. Kårbrevet - avtale om livsopphold for selger og ektefelle

I forbindelse med salget ble det inngått en kåravtale mellom selger Anders Jensen Hauge og kjøper Jens

Andersen Hauge. Dette sikrer at selgeren og hans hustru Kari Larsdatter får forsvarlig livsopphold og bolig

livet ut.

Avtalen innebærer:

- De får beholde våningshuset, samt fri bruk av kjøkken, bakerhus, vedhus, kjeller og loft.

- De skal ha rett til å holde én ku og seks sauer, som kjøperen plikter å fôre.

- De får tilstrekkelig jord til å dyrke korn og poteter til eget behov.

- De skal ha rett på:

- 6 tønner korn årlig

- 2 lass høy

- 1 favn ved

- 2 lass lyng

- 12 alen vadmel og 6 alen lerret, samt det de ellers trenger av klær og mat

- Kjøperen skal også sørge for pleie i sykdom og alderdom.

- Alt skal skje etter gammel skikk og sedvane, som det sømmer seg hederlige kårfolk.

Avtalen ble undertegnet av Anders Jensen Hauge og vitnene Ole Olsen Tønjum og Guttorm Knudsen den 20.

mai 1840, og den ble tinglyst på tinget 18. juli 1840.

Oppsummert

Denne dokumentrekken viser et klassisk gårdssalg med klare betingelser og en grundig kåravtale. Selgeren

sikres bolig, underhold og respektfull behandling på sine eldre dager, og eiendomsoverdragelsen skjer i tråd

med rettens regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

novel...  ChatGPT er framleis ein lystløgnar.

ChatGPT seier vel  kva som er sannsynleg at det står (basert på det det har "lært"), ikkje kva som faktisk står.

Overflatisk sett er ikkje skøytet er heilt gale oppsummert... (det skøyte har til sams med andre skøyte)

Men det er mykje som er feil (skyld; pantegjeld, vitne, dato for tinget) og mange ting manglar (t.d. lausøyret)

Kåret er stort sett berre tull...

Du kan godt freiste ei tyding sjølv, og så kanskje få denne korrigert her. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider