Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Nåværende gårds- og bruksnummer, tidl. Rolvsøy og Tune

Recommended Posts

I folketellingen 1875 er bosted for Johan Larsen oppgitt til Næs ved Sanne. Følgende gamle nummer er oppgitt 247 a, 249 a 249 3f.

I folketellingen 1891 er det oppgitt til matr.nr/gnr. 102 og løpenr./bnr. 1, Næs.

I 1910 er sønnen Jørgen Larsen bosatt på Næss 102/1

I Matrikkel 1886 finnes en Johan Larsen både på 102/1 ( med gamle løpenr. 247 a og 249 a og 102/12 (med gammelt løpenr. 249 3f): Resultat fra søk i matrikkelen for 1886

Så jeg antar at bostedet er det samme hele veien. Men spørsmålet er, hvor er det?

Det som er 702/1 i dag i Fredrikstad kommune(etter kommunesammenslåingen i 1994) ligger i Rolvsøy og heter ikke Nes, men Ringstad. Der som det heter Nes i nærheten av Sande har gårdsnummer 702, men andre bruksnumre. Min hypotese er at det er der et sted på Nes, men man kommer kanskje ikke nærmere enn det?

Gnr/bnr 702/1 er i dagens matrikkel kun punkter i terrenget innenfor grensene til gnr/bnr 712/1 Lille Ringstad: https://eiendomsregisteret.kartverket.no/eiendom/3107/702/1/0/0

Det synes derfor å være et eller annet brudd i kontinuiteten her. Men hvis du laster ned grunnboksdata for gnr/bnr 702/1 fra Kartverket (jf. lenke over), vil du se at gnr/bnr 702/27, 702/28 og 702/29 er skilt ut fra gnr/bnr 702/1, og særlig plasseringa av gnr/bnr 702/28 kan være et hint om hvor på Nes personene bodde: https://eiendomsregisteret.kartverket.no/eiendom/3107/702/28/0/0

Kanskje kan du komme enda nærmere ved å studere skylddelinger, skjøter osv. for eiendommene på Nes ved hjelp av panteregistre og pantebøker.

Tusen takk!

Ja, kanskje. Det står dessuten i folketellingen for 1920 at Jørgen Larsen Næss er født på Næss nordre. Så det kan hende det er den, hvis jeg finner ut hvilken det er.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.