Gå til innhold
Arkivverket

Gjert Nikolai Kvalsvik, født 12.08.1898 - manglende dødsår

Audun Mathias Kvalsvik
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg fant ikke ut hvordan jeg skulle sende meldingen. Her kommer den:

Jeg søker opplysninger om Gjert Nikolai Andreasson Kvalsvik, født 12.08.1898 i Kvalsvik, Herøy MR. Han var bror av min oldefar. I Bygdebok for Herøy 1979-utgave, står: «Sjømann i utenriksfart, ble syk og døde i Mellom-Amerika. trolig i begynnelsen av 1930 åra.»  Vet ikke eksakt land, årstall, båt eller rederi. Fant ham som Gjert Andreassen i folketellingene for 1900 og 1910, men ikke 1920. I Ministerialbok for Herøy pr.gj. står at han ble konfirmert i 1913.

Han står som pårørende/etterlatte i dødsfallsprotokoll for Herøy og Sande Lensmannskontor. Først ved faren Andreas Jørgensens død i des. 1932, deretter hans søster Marie Sofies død i mars 33. Der står oppgitt Philadelphia, USA som bopel, i 33 står der også et skipsnavn S/S «Gulfpride». Så vi vet sikkert at han var i live i mars 33, etter det finner jeg ikke mer.

Finner på MyHeritage at en som heter Gjert (ellerGert) Andreasen, født 1898, har vært matros på diverse båter som har ankommet Ellis Island i New York. Den første «Ronalee» i januar 1921, den siste «Gulfcrest» i juli 32. Der står ikke full fødselsdato, men jeg ser det imidlertid som veldig sannsynlig at dette er samme mann, og den Gjert som jeg leter etter. Ser også ut som han kanskje har fått amerikansk statsborgerskap?

Ettersom han ble syk og døde i Sentral-Amerika, er han sannsynligvis begravd der borte. Da han har seilt en del på utenlandske båter, er det kanskje tvilsomt hva som står om ham i norske registre, og det som er etter 1934 har jeg ikke adgang til. Har ikke funnet noe hovedkort med oversikt over båter han har seilt på.

Det jeg kunne tenkt meg å få vite, er når han døde, og i hvilket land. Familien i Norge må ha fått informasjon den gangen, sannsynligvis via norske myndigheter?

Mvh Audun Kvalsvik

Kvalsvik Nedre 1 Herøyb 1  s184 185.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebokas opplysninger om dødsfallet er konkrete (død av sykdom), men likevel forholdsvis upresise med hensyn til sted og tid. Bygdebokforfatteren har derfor neppe hatt skriftlige kilder å forholde seg til, og jeg vil i stedet anta at det er snakk om opplysninger samlet inn fra familien. Spørsmålet er så om familien har mottatt noe brev om dødsfallet, eller om opplysningene bare bygger på antakelser i familien, f.eks. knyttet til at siste livstegn kan ha vært et brev postlagt i Mellom-Amerika på begynnelsen av 1930-tallet. De upresise opplysningen med hensyn til sted og tid kan tale for at familien ikke har hatt sikker informasjon.

At han er nevnt blant sin søsters etterlatte i mars 1933 (https://www.digitalarkivet.no/sk60020196000020) beviser for så vidt ikke at han var i live; han kan ha vært død, uten at familien ennå var klar over det.

Det er ikke godt å vite hvor man eventuelt skal starte å lete. Hvis du ønsker at Arkivverket skal gjøre arkivundersøkelser, må du uansett rette en formell henvendelse til Arkivverket: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar. 
Opplysningene er upresise, kan nevne at der er to utgivelser av denne boka. I den første (fra 62) står ingenting, i den andre (fra 79) er dette kommet med. Det er nok noen i familien der ute som har fått det inn, men disse er i dag dessverre døde. Du har også rett i at det kan ha tatt tid fra han døde til familien fikk vite det. Men trodde det fungerte slik at ambassader/konsulater også den gang sendte informasjon til pårørende i slike tilfelle?
Dersom jeg har rett i min antagelse om at den personen jeg fant på MyHeritage er samme person, så seilte han i perioden 1921-32 på diverse båter som gikk mellom USA og Karibien/Sentral-Amerika. Siste anløp New York juli 32.
Kan ellers nevne at jeg i beg. av denne mnd. skrev til Arkivverket og spurte etter opplysninger. Hadde da litt lite facts, og fikk et ganske generelt brev tilbake, ref. nr 2025/9379. Sendte etterpå mer opplysninger, men har ikke fått svar, saksbehandler har kanskje tatt ferie?
Kan prøve å sende en henvendelse til den linken du nevner til slutt. Det står vel neppe noe om denne personen i noen norske registre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Audun Mathias Kvalsvik skrev:

Kan ellers nevne at jeg i beg. av denne mnd. skrev til Arkivverket og spurte etter opplysninger. Hadde da litt lite facts, og fikk et ganske generelt brev tilbake, ref. nr 2025/9379. Sendte etterpå mer opplysninger, men har ikke fått svar, saksbehandler har kanskje tatt ferie?
Kan prøve å sende en henvendelse til den linken du nevner til slutt.

Da har du allerede sendt en formell henvendelse om saken til Arkivverket, og da skal du ikke sende noen ny, men forholde deg til den saken du har gående.

Svaret du har fått fra saksbehandleren, synes å understreke mitt avsluttende poeng i forrige innlegg: Det er ikke godt å vite hvor man eventuelt skal starte å lete. Svaret må nok dessverre oppfattes slik at Arkivverket ikke ser seg i stand til å hjelpe deg. En ambassade eller et konsulat kan ha vært involvert og kan ha sendt brev til den etterlatte familien, eventuelt via Utenriksdepartementet, men det forutsetter jo at utenrikstjenesten har vært kjent med dødsfallet. Det er vel ikke sikkert, all den tid din slektning trolig ikke har vært på et norsk skip. Det vil uansett være mye arkivmateriale å gjennomgå, når tid og sted ikke vites med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigurd, tusen takk for dette!  Det er litt dumt at det ikkje står heile fødselsdatoen, berre årstalet. Eg klipte ut bildet av gravsteinen og bles det opp, ser at det står "MORE - NORGE" under årstala. Det kan tyde på at dette sannsynlegvis er "vår mann". Undersøker vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian, og takk for svar. Som nevnt, i min første henvendelse hadde jeg lite facts, sendte mer etter at jeg fikk svar, men da bare som en epost. Burde jeg skrevet dette i et skjema? Eller skal jeg bare vente på svar? Jeg er ikke så kjent med dette, og problemet er jo at det er ikke enkelt å vite hvor man skal lete. Du har kanskje sett at her er en som har funnet en gravstein på en Gjert A Kvalsvik (1898-1935) i Pensylvania, USA. Litt dumt at her ikke står hele fødselsdatoen, men under årstallene står "MORE - NORGE". Jeg synes derfor dette taler sterkt for at dette kan være den Gjert jeg søker oppysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Audun Mathias Kvalsvik skrev:

Hei Kristian, og takk for svar. Som nevnt, i min første henvendelse hadde jeg lite facts, sendte mer etter at jeg fikk svar, men da bare som en epost. Burde jeg skrevet dette i et skjema? Eller skal jeg bare vente på svar?

Arkivverket foretrekker at henvendelser kommer via skjema, men jeg ser at din oppfølgende e-post 4. juli er mottatt og journalført på saken. Saksbehandlingstida i Arkivverket er normalt inntil 21 virkedager (jf. https://www.arkivverket.no/om-oss/hva-er-arkivverket/tjenestepolitikk), og siden vi er i juli og det er ferietid, må du regne med at det fort kan ta 21 virkedager. Men jeg vil også anta at opplysningene i din oppfølgende e-post ikke er tilstrekkelig grunnlag for en saksbehandler til å iverksette arkivundersøkelser.

Nå har du faktisk fått tak i mer presise opplysninger, i og med et antatt dødsår (1935) og et antatt dødssted (gravstedet befinner seg i en forstad til Philadelphia: https://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Cross_Cemetery_(Yeadon,_Pennsylvania)).

Da går det an å peke på muligheter for arkivundersøkelser. Dersom utenrikstjenesten var involvert, bør det ha vært konsulatet i Philadelphia. Arkivkatalog finner du på Arkivportalen (https://www.arkivportalen.no/entity/a91df383-8dc6-4641-be21-e1b3bdc2c01e), og en konkret arkivenhet som du kan undersøke på lesesalen, er en arkivboks med "Diverse korrespondanse" fra 1935 (https://www.arkivportalen.no/entity/1d164f52-77c5-45aa-aa9f-1e604d706371).

For ordens skyld skal jeg bemerke at Gjert Nikolai Kvalsvik ikke ser ut til å være innført som død/gravlagt i kirkeboka for sjømannskirken i Philadelphia: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/38901

Lenke til kommentar
Del på andre sider