Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Min bestefar satt på Grini under krigen og ble sendt til Narvik på tvangsarbeid. 

Min mor sa at han ofte syklet rundt i Hamar og leverte pakker som han hadde bak på sykkelen sin, på forskjellige lokasjoner. 

Jeg lurer på om han f eks. kan ha vært kurer for motstandsbevegelsen. 

Hvordan kan jeg finne ut av dette?

Mvh

Bjørnulf O. Benjaminsen 

Endret av Bulf
På 22.7.2025 den 6.23, Bulf skrev:

Min bestefar satt på Grini under krigen og ble sendt til Narvik på tvangsarbeid. 

Min mor sa at han ofte syklet rundt i Hamar og leverte pakker som han hadde bak på sykkelen sin, på forskjellige lokasjoner. 

Jeg lurer på om han f eks. kan ha vært kurer for motstandsbevegelsen. 

Hvordan kan jeg finne ut av dette?

Arkivverket har en veileder som du kan lese: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/han-far-var-med-pa-noe-under-krigen

Det finnes - naturlig nok - lite skriftlig arkivmateriale etter motstandsbevegelsen. Man må i stor grad bygge på muntlige overleveringer og skriftlige nedtegnelser fra etter krigens slutt. Siden din bestefar ble arrestert og satt på Grini, kan det finnes opplysninger om arrestasjonsgrunn mv. i fangeregistre.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.