Gå til innhold
Arkivverket

Nysgjerrig på historien bak vinterjakker i Norge

elsasmith
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen 👋

Jeg har nylig skaffet meg en stor og varm pufferjakke, og det fikk meg til å tenke hvordan holdt folk seg varme i gamle dager, før moderne materialer?

Jeg vet at  bomber puffer jacket nye stiler, men jeg er veldig nysgjerrig på om det fantes noe lignende i Norge på 1900–1950-tallet. Brukte folk militærlignende jakker, slik som bomberjakker? Eller var det spesielle typer vinterklær i de kaldere delene av landet? 

Hvis noen vet om bilder, annonser eller arkivmateriale om gamle norske vinterklær, setter jeg stor pris på tips.
Bare prøver å koble min moderne pufferjakke-interesse med litt motehistorie 😄

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye materiale rundt omkring, både på NRK og andre steder som omtaler dette. Du finner også flere artikler/bøker som omtaler dette på NB.no. Kort fortalt, så kom både rokk og andre verktøy til å behandle materialer rundt 1600-tallet. Før den tid var kles-moten heller dunkel. Det tok selvfølgelig tid før det ble noe særlig gilt med klær på ordinære mennesker; og i stor grad så gikk det i ull/skinn og med flere-lag-prinsippet for å klare å holde varmen. De som hadde god råd kunne etterhvert få anskaffet seg klær som var behandlet slik at de motsto kulde bedre; f.eks stampeteknikk i saltvann som gjorde at tøyet tålte mer, men sto jo nærmest av seg selv. Dette er et relativt stort tema, og hvordan man holdt varmen igjennom f.eks 1600-1900-tallet er jo veldig ut fra hvilken stand man snakker, hvor i landet og selvfølgelig - tilgangen på ressurser og penger. Det er nok god mulighet til å kunne skrive opptil flere artikler om temaet for den som har ønske og tid til å dykke ned i dette. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider