Arne Reidar Jullum Skrevet Juli 26 Del Skrevet Juli 26 (endret) Hei! Har noen gode råd for hvordan jeg går frem for å sjekke om en person født i 1913 ble adoptert eller kun vokste opp hos fosterforeldre? Han døde i 1952. Endret Juli 26 av Arne Reidar Jullum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Hohler Skrevet Juli 27 Del Skrevet Juli 27 Vedkommende ble i alle fall ikke adoptert i 1913, men kan ha blitt adoptert senere. Her er hva Digitalarkivet opplyser: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/adopsjon#!#substep-jeg-er-adoptert-og-onsker-a-se-adopsjonssaken-min Hvis du eller en etterkommer av vedkommende kontakter Statsforvalteren med spørsmålet burde det gå an å finne ut av det, men slektskapet må ganske sikkert dokumenteres. Jeg kjenner til to tilfeller hvor fosterbarn ikke ble adoptert, til tross for at de beholdt et nært og godt forhold til fosterforeldrene så lenge foreldrene levde. I det ene tilfellet var fosterbarnet innsatt som arving, i det andre tilfellet var det intet å arve, så en adopsjon ville ikke ha sikret barnet økonomisk. Manglende adopsjon var ikke til hinder for at fosterbarnet var utpekt til 'nærmeste pårørende' for den gjenlevende av de to fosterforeldrene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå