Gå til innhold
Arkivverket

En oppføring i FT1801, som jeg aldri har sett maken til.

Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

I tråden 'Stange og Vang i Hedmark: Hvem var foreldrene til Ole Hansen som levde mellom ca. 1765 - 1832?' er det en lenke til Ole Hansens famile i FT1801 på Stange, på gården Guthuus.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058238001965

Når jeg ser igjennom persongalleriet der, finner jeg bl.a. Premier Major Knud Andreas Mejer og hans hustru Gemirna Nissen. Denne hustruen har en tjenestepike Vilhelmine, som er oppført som "Fruens livegne negerinde"!

Idag har vi jo et flerkulturelt samfunn, men det må vel ha vekket litt oppsikt med en farget nesten-slave-kvinne på Stange for 225 år siden...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at dette også var omtalt i et TV-program sendt på NRK for en tid siden, hvor også Danmark/Norge sin mørke slavehistorie var omtalt? Kanskje noen kan finne dette programmet i NRK sine arkiver?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan-Thore Solem skrev:

Jeg mener bestemt at dette også var omtalt i et TV-program sendt på NRK for en tid siden, hvor også Danmark/Norge sin mørke slavehistorie var omtalt? Kanskje noen kan finne dette programmet i NRK sine arkiver?

Her er St. Croix omtalt: Slaveskipet - Norges mørke kolonihistorie Slaveskipet - Norges mørke kolonihistorie - NRK TV
og apropos: Ukjent arving: Danmark: Mysteriet om slaveskipene - NRK TV (3 episoder, kommer om 6 dager)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tenkte meg a det var Norge og Danmarks slavehistorie som lå bak.  Dere skal ha mange takk for hva dere har klart å finne frem,

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1748 hadde vi i Christiania bosatt morianerdrengen Friderich Carl som var Peder Løchstør sin tjener.

Morian

Denne Friderich Carl hadde lange fingre og dessuten rømte han, og ble dermed innsatt på Christiania Tugthus. Rettsaken ble holdt 3. mai 1748 og finnes på høyre side i dette oppslaget:

Christiania byfogd, AV/SAO-A-11543/F/Fb/L0058: Tingbok, 1747-1749, s. 332-333
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090218320653

Han er nr. 533 i fangeprotokollen hvor det bl. a står:

Friderich Carl en Moriandreng, Indkom fra Christiania 1748 den 3 May fordi hand i Mons. Peder Løchstørs tienniste sammesteds haver begaaet endeel Tyverier, og er derefter undviget. Efter Commissionens beslutning af 16 sept: Ditto aar skal hand straffes i tugthuuset 2 a 3 aar. –

Rømt den 5 Martj 1750 tilligemed Morten Knep, men indfandt sig igien godvillig den 15 ditto. Efter foregaaende Idelig skolegang, blev (forts. Pag: 498) hand efter Præsten hr. [Reids] skrivelse af 4 oct: 1750 samme dag admitteret til Confirmation. Bekom ej sit Pas forind d. 16 ditto.

Kristiania tukthus, AV/SAO-A-10644/H/Ha/Hab/L0001: Fangeprotokoll, 1741-1763, s. 350-351

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60160566000206

Det var flere, bl. a var det en morianer ved navn Christian hos en av Christiania-eliten. Husker ikke om det var hos Anker eller noen av andre kjente, men han finnes i begravelseslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider