Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprestenes manntall 1664-1666

Bjørn Solvik
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter mine aner i Ingedal, nå i Sarpsborg kommune, men tidligere Skjeberg kommune i Østfold. Det er her gårdene Bø vestre og Bø østre jeg "graver" i.

Har da kommet over:

RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 1: Nedre Borgesyssel prosti, 1664-1666, s. 146-147
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041005070085

Det er gårdene 117 og 118 på venstre side jeg mener er de "riktige" gårdene. Men jeg sliter med å lese navnene på personene som nevnes.

Med vennlig hilsen

Bjørn Solvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les det som:

"No. 117 Bøe  6 tr Kornn | Tharald bruger for^e schyld - 50 A. | Hans 20 A. Jens 14 A. | - | Olle Schomagr. - 52 A."

"No. 118 Bøe 2 schp Korn | Erich bruger for^e schyld - 20 A. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe meg.

Jeg har lett videre i det samme manntallet, og finner:

RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 1: Nedre Borgesyssel prosti, 1664-1666, s. 90-91
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041005070057

Det er de to gårdene nederst på venstre side som tydelig(?) har navnet Bøe. Dette er også fra Ingedal sogn (mener jeg) i samme periode.

Det ser ikke ut som om det er de samme personene som nevnes her.

Har du mulighet til å hjelpe meg en gang til?

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Bjørn Solvik skrev:

Det er de to gårdene nederst på venstre side som tydelig(?) har navnet Bøe. Dette er også fra Ingedal sogn (mener jeg) i samme periode.

Det ser ikke ut som om det er de samme personene som nevnes her.

Det første manntalet du spurde om er frå 1666, dette er frå 1664.

Prestane måtte gjere det omatt fordi det første ikkje var godt nok (eller instruksane var ikkje gode nok).

"Bøe shylder Korn - 6 tønder | Tarald 50 Aar bruger 6 tønder for^e Tarald er Postbunde | Hans Taralds. _ 20 Aar, Erich Taralds. _28 Aar,  Jens Taralds. _ 14 Aar | - | Oluff Schomager Er 52 Aar."

"Bøe Shylder Korn 2 schippund | Siffuer _ 26 Aar bruger Korn 2 schippund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen.

Litt forvirrende at personene har samme alder i 1666 som i 1664. Men dette var kanskje vanlig (forstått som at man ikke helt hadde kontroll med når man var født, osv)?

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider