Gå til innhold
Arkivverket

Reklamespam på Arkivverkets sider

Recommended Posts

Det publiseres stadig vekk i ganske stor utstrekning (amerikansk) reklamespam på Arkivverkets nettsider. Dette videreformidles også gjennom mailer fra Arkivverket. 

Hvorfor klarer ikke Arkivverket å stoppe dette misbruket gjennom kontroll med opprettelse og sletting av profiler og/eller gjennom bruk av filtre?

I det minste burde det være mulig å "filterstoppe" den "aktive videreformidlingen av spam" som skjer gjennom mailutsendelser fra Arkivverket ...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at det er en god del spam i Digitalarkivets forum. Her skjuler vi innlegg og blokkerer brukerkontoer fortløpende, men reaksjonstiden kan tidvis bli lang utenom arbeidstid og særlig i ferieperioder. Er det denne spammen du sikter til, når du peker på Arkivverkets nettsider? Jeg har nemlig ikke lagt merke til publisering av spam på selve nettsidene til Arkivverket, dvs. https://www.arkivverket.no/ og https://www.digitalarkivet.no/.

Spam gjennom utsendelse av e-poster fra Arkivverket er likeledes nytt for meg. Jeg har disponert e-postkontoen til en forening som har abonnert på nyhetsbrev fra Arkivverket, uten at jeg har observert spam. Hvilke e-postadresser er i tilfelle avsendere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spammingen kommer i brukernes forum. Det var en tidligere i dag, men jeg bare sletter emailene fra Digitalarkivet som forteller meg om nye innlegg i brukernes forum, og overser det i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er spam i brukerforumet jeg sikter til. Mailene fra Arkivverket kommer som følge av muligheten til å abonnere på mailunderretning om nye innlegg på brukerforum.

Det legges ofte ut langt mer enn én spammelding per dag.  Arkivverket sender da ut en "spammail" til mailabonnentene for hver spammelding som legges ut. Andre nett- og mailforvaltere klarer gjennom filtre å stanse langt mer av denne nedspammingen.

Det bør som nevnt I det minste være mulig å "filterstoppe" den "aktive videreformidlingen av spam" som skjer gjennom mailutsendelser fra Arkivverket ... 

Hvis du sender meg din mailadresse, kan jeg videresende en rekke eksempler på spamformidling via Arkivverkets mailabonnementsservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Spammingen kommer i brukernes forum. Det var en tidligere i dag, men jeg bare sletter emailene fra Digitalarkivet som forteller meg om nye innlegg i brukernes forum, og overser det i forumet.

17 minutter siden, Helge Olav Bugge skrev:

Ja, det er spam i brukerforumet jeg sikter til. Mailene fra Arkivverket kommer som følge av muligheten til å abonnere på mailunderretning om nye innlegg på brukerforum.

Takk for innleggene. Da forstår jeg hva som menes. Det handler altså ikke om Arkivverkets nettsider og e-post fra Arkivverket som sådan, men om Arkivverkets forum (som er en "hyllevare" kledd i Arkivverket-drakt) og om e-poster generert av funksjonalitet i forumet.

Det kan godt være at Arkivverket kan gjøre mer for å begrense eller unngå denne typen spam. Det er utenfor min kompetanse, men jeg skal reise spørsmålet internt.

For egen del abonnerer jeg ikke på e-poster om nye innlegg. Jeg opplever det som enklere å jevnlig oppdatere siden med "Ulest innhold", hvor jeg åpner de innleggene jeg fatter interesse for, før jeg trykker "Merk alt som lest". Se https://forum.arkivverket.no/discover/unread/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare opplyse andre brukere om at det er 170 personer som abonnerer på (hele) Brukerforumet. Da sendes det nødvendigvis ut eposter om ALL aktivitet i dette forumet.. Meld deg av forumet og begrens meldingene til å gjelde innlegg i de emnene du selv deltar i.  Dette stiller du inn ved å trykke på navnet ditt oppe til høyre. Å få meldinger om svar er helt nødvendig for å sikre at kommunikasjonen i forumet fungerer. La hjelpere slippe å føle at de ‘snakker til veggen’, som kan skje når en har stengt muligheten for å få varsler om svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket er stor offentlig institusjon, som tilbyr en brukerorientert mailnotifikasjonstjeneste.

Når denne tjenesten i stort omfang misbrukes av eksterne kommersielle krefter, og andre nettaktører med hell bruker filtre for å forhindre misbruk, blir det litt for enkelt å skyve misbruksforebyggelsesansvaret over på den enkelte bruker.

Jeg kan i et GDPR-perspektiv heller ikke se noen grunn til at mine private notifikasjonsinnstillinger er tilgjengelige for alle brukere av nettforumet - og til og med trekkes inn i en utveksling av meldinger om misbruk av Arkivverkets tjenester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider