Gå til innhold
Arkivverket

Svorksjøen på grensa mellom Orkland (Svorkmo) og Hølonda

Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Muligens et emne litt utenfor Slektsforum, men jeg forsøker.

Har min farsfamilie fra Svorkmo og Meldal (Fagerli).

Så slo jeg opp på Norgeskartet.no og fant en innsjø øst for Svorkmo med navnet Svorksjøen.  Denne sjøen deles mellom Orkland og Hølonda kommuner (hoveddelen er i Hølonda). Er det noen som kjenner til gamle bosettere ved Svorksjøen og i dens nærhet?  For meg ser det ut til at Svorksjøen er lettere tilgjengelig fra Svorkmo enn fra Hølonda-siden.

Spørsmål: Er det noen i dette forumet som kjenner til bakgrunnen til bosetningen ved Svorksjøen og i dens nærhet, og om man eventuelt kan bekrefte/avkrefte hvorvidt det har vært en tettere slekts-forbindelse mellom bosettere ved Svorksjøen og Orkdalen (spesielt Svorkmo) enn med Hølonda?

Jeg har dessverre ingen i dag i min familie eller bekjentskapskrets som kan av- eller bekrefte om f.eks bebyggelsen ved Svorksjøen hadde sterkere tilvekst fra Orkdalen enn fra Hølonda?

Endret av Hans Martin Fagerli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke lokalhistorien, men kan prøve meg på en kjapp analyse utfra norgeskart.no 😀

På vestsida, mot Svorkmo, ser det ut til å være bratte åser uten boe særlig dyrka mark.

På østsida, mot Hølonda, ser det ut til å være gode sletter med dyrka mark som henger sammen nedover mot kjernebebyggelsen på Hølonda.

Så selv om sjøens navn kommer fra Svorkmo, så vil jeg tippe at det meste av trafikken gikk østover mot Hølonda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svorkmo ligg vel der elva Svorka munnar ut i Orkla, medan Svorksjøen ligg i nedslagsfeltet til Svorka.

(avløpet frå Svorksjøen til Svorka har - ifl. norgeskart.no - eit anna namn (Sagelva); men det kan ha endra seg gjennom hundreåra).

Rimelegvis skjedde bureisinga ved sjøen i mellomalderen, kanskje før (namnet Konstad tyder vel på før).

I så fall er det ingen som hugsar, eller kan dokumentere.

Har du funne om det er bygdebøker med gardssoger for området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider