Gå til innhold
Arkivverket

Dokument som beskriver en eiendom utskilt i 16.10.1833

Mette Ekroll Nyland
 Del

Recommended Posts

Hei, hvordan går jeg fram for å finne dokumentet som beskriver eiendommen som ble utskilt 16.10.1833. Jeg har funnet Grunnboken, men ikke selve dokumentet som beskriver eiendommens størrelse og grenser. Er det noen som kan veilede meg i dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du er ute etter, er skylddelingsforretninga, som er ført inn i panteboka (kronologisk ordna). 

For å finne fram i panteboka, laga ein register for kvart bruk. Den nye Grunnboka er siste generasjon av slike eigedomsregister.

(Den gamle) Grunnboka vart oppretta på 1930-talet. Forløparen var Real(pante)registeret, som hadde om lag same funksjon.  

Rimelegvis veit du kommune, gards- og bruksnummer i dag, og kanskje på 1930-talet). Då kan ein "nøste" seg tilbake til 1833,

og finne skylddelinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunnboksbladet vil (bør) det være en innførsel om skylddelinga i 1833. Denne innførselen inkluderer formodentlig en tinglysingsdato og kanskje også ei henvisning til panteboknummer og/eller sidetall.

I Digitalarkivet (https://media.digitalarkivet.no/) kan du velge "Bla i pantebøker" og søke med årstallet 1833, avgrenset til den kommunen som eiendommen tilhørte i 1947. Da vil du forhåpentlig finne riktig pantebok. Har du sidetallet, slår du opp denne sida. Har du bare tinglysingsdatoen, må du kanskje lete litt, men panteboka er i alle fall kronologisk ført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.