Gå til innhold
Arkivverket

Gamle sykehusjournaler

Eva Skjeggerød
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter opplysninger, mor og barn, født 1893 ( død 1973) og født 1925 ( død 1997).

Er det mulig å finne sykehusjournaler fra tidspunktet rundt 1925 - og i såtilfelle hvor/hvordan??

( det finnes ikke livsarvinger etter disse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om du fortalte litt mer om hvor de aktuelle personene ble født, for å kunne vite litt nærmere hvor i landet sykehuset/fødeklinikken lå og hva sykehuset/fødeklinikken heter. Da er det kanskje mulig å si litt mer om det kan finnes fødselsjournal fra 1925, og om en slik journal kan være avlevert til et arkivdepot.

For eksempel har Arkivverket/Riksarkivet har fødselsjournaler fra den statlige Fødselsstiftelsen/Rikshospitalets kvinneklinkk, og for eksempel har Oslo byarkiv fødselsjournaler fra de tidligere kommunale sykehusene Aker og Ullevål, som jeg tror kan gå tilbake til 1920-tallet. Men dette er bare eksempler.

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fødsel har funnet sted ved Fylkessykehuset i Tønsberg, og barnet har sannsynligvis ligget inne til behandling

( mulig tvillingfødsel hvor det ene barnet ikke overlevde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du i første omgang skal ta kontakt med Sykehuset i Vestfold og høre om de fremdeles har eldre fødselsjournaler hos seg eller om de kan ha avlevert dem til et arkivdepot?

https://www.siv.no/om-oss/kontakt-oss

Alternativt kan du legge inn et spørsmål om sykejournalene på forumet Spør Arkivverket: https://forum.arkivverket.no/forum/57-spørsmål-om-arkivmateriale-og-bruk-av-arkivene/

Det er så langt jeg kommer mht råd her og nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.