Gå til innhold
Arkivverket

Arkivmateriale fra FD og UD

Vilde Opdan Yttereng
 Del

Recommended Posts

I Kjetil Skogrands hovedoppgave "Norge og Koreaspørsmålet 1945-1953" fra 1994 har jeg kommet over noen referanser til arkivmateriale fra FD og UD som jeg ikke klarer å finne i katalogene i Arkivportalen.

Det gjelder en referanse til Forsvarsdepartementets eske 759, lokalisert på Riksarkivet, og som skal blant annet inneholde en mappe på "Feltsykehus i Korea" og dokumenter som er datert 1951. Er det mulig å identifisere dagens arkivreferanse til dette materialet?

I tillegg gjelder det flere referanser til arkivmateriale etter Utenriksdepartementet, som jeg vil tro ligger hos Riksarkivet i dag. I den aktuelle hovedoppgaven refereres dette materialet i henhold til UDs arkivkoder.  Er det noen måte å identifisere de aktuelle eskene (og dagens arkivreferanser) nærmere? Materialet vil trolig være fra 1950-tallet og derfor være i RA-S-2259. Jeg har sett på informasjonen som ligger på Arkivverkets hjemmesider om UDs arkivnøkler og veiledning til bruk av UDs arkivnøkler. Likevel ser jeg ikke hvorvidt, og hvordan, det er mulig å identifisere arkivmaterialet i Arkivportalen basert på de gamle arkivkodene. Hverken søk på nummer eller hovedklasse og underklasse i katalogen fører frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For AV/RA-S-2259 er det oppgitt i Arkivportalen, at katalogen ikke er publisert, men at man kan henvende seg til Riksarkivet: https://www.arkivportalen.no/entity/9eded832-8185-4684-a18a-c0b3cce65d5d

Selv om det nå foreligger en katalog i Arkivportalen, tror jeg muligens at den ikke er fullstendig, og som du har konstatert, er det ikke mulig å identifisere arkivmaterialet basert på de gamle arkivkodene. Framgangsmåten med å "henvende seg til Riksarkivet" gjelder dermed fremdeles, og da vi ikke gjør arkivundersøkelser med utgangspunkt i spørsmål her i forumet, må du henvende deg via skjema: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Referansen til "Forsvarsdepartementets eske 759" i Riksarkivet virker svært ufullstendig, all den tid Forsvarsdepartementet har skapt et hundretalls arkiver som beror i Riksarkivet: https://www.arkivportalen.no/search/1?unitType=1000&text=Forsvarsdepartementet

Jeg vil tro at heller ikke alle Forsvarsdepartementets arkiver er beskrevet i detalj i katalogene på Arkivportalen, så jeg vil foreslå at du også sender inn dette spørsmålet ved å bruke det nevnte skjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.