Tommy Jensen Nese Skrevet August 11 Del Skrevet August 11 hei eg lurer om på en heter Torleiv Nese oldefar til søster min og broren min som født i arnafjord den 10 juli 1913 og døde i 3 april 2005 om han skrev feil på navn sin på grenseboer og andre søkander for lurer tyskere under krigen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet August 12 Del Skrevet August 12 15 timer siden, Tommy Jensen Nese skrev: hei eg lurer om på en heter Torleiv Nese oldefar til søster min og broren min som født i arnafjord den 10 juli 1913 og døde i 3 april 2005 om han skrev feil på navn sin på grenseboer og andre søkander for lurer tyskere under krigen Opplysningene i søknader om grenseboerbevis ble kontrollert av det lokale lensmannskontoret eller den lokale politistasjonen, som også utstedte grenseboerbevisene. Tjenestemennene på lensmannskontorene og politistasjonene kjente lokalbefolkninga, så å oppgi feil navn på en søknad om grenseboerbevis, var neppe noen god framgangsmåte, om man ville "lure tyskerne". De som hadde behov for falske grenseboerbevis, fikk dem formodentlig fabrikkert illegalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå