Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å finne opplysninger om Ludvig Martin Grønning Johannessen 16.06.1924 - 23.02.1990, død i Oslo

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om nevnte person.

Det eneste jeg finner i Digitalarkivet er hans dødsfall, samt at han skal være ført i annotasjonsrulle 13331, Innrulleringssjefen i Bergen register 5 , 1926-1948.

Opplysninger om hvor han var født og foreldre er greit å dele her, men dersom noen har opplysninger som kan involvere nålevende personer bes disse opplysningene sendes med som en PM eller pr e-post til rthors@online.no.

Jeg ønsker ingen debatt om nålevende personer her i brukerforumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Egil. Da vet jeg litt om opphavet til Ludvigs foreldre. Håper noen kan sitte inne med opplysninger om hans liv direkte til meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars for nye interessante opplysninger om Ludvig, både vedr Grini og vielsen.

Håper fortsatt noen har opplysninger om hans videre liv, opplysninger som må sendes meg i direkte melding eller e-post.

En dødsannonse fra februar 1990 ville ha vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Kristian. Jeg kommer ikke inn på den nå, men kan søke om tilgang i morgen. Med mindre du kan ta et bilde av den og sende meg i pm eller på mail. Adressen står i innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikspolitisjefen, Spørreskjemaer for politiske fanger 1940-1945: Ludvig Martin Johannessen - publisert fritt på Digitalarkivet:

Rikspolitisjefen, AV/RA-S-1560/L/L0008: Jaffe, Bernhard - Karset, Helge Hafsahl, 1940-1945, s. 493

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60053470000243

Rikspolitisjefen, AV/RA-S-1560/L/L0008: Jaffe, Bernhard - Karset, Helge Hafsahl, 1940-1945, s. 494

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60053470000244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for den Lars.

Venter på svar fra Nasjonalbiblioteket om tilgang til Aftenposten og dødsannonsen, men  uten resultat ennå.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tilgang til dødsannonsen, og som vanlig reiser den flere spørsmål enn den gir svar på.

Vi vet nå at han giftet seg i 1961 med Eva født Olsen. Og vi vet at begge er gravlagt i Skiptvedt i henhold til gravstøtten og dødsannonsen. Eva døde i 2004.

Men hun er ikke nevnt i dødsannonsen som henviser til "vår kjære far" altså mer enn ett barn,svigerfar og bestefar. Men ingen hustru. Det får meg til å tenke at de muligens ble skilt. Men da er det underlig at de er gravlagt sammen.

Om noen skulle ha noe kjennskap til dette, eller noen synspunkter, send meg gjerne en pm eller mail. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona til Martin Ludvig, Eva Johannessen døde 27.11.2004. De er begge gravlagt på Skiptvedt i Østfold.

Dersom noen klarer å finne hennes dødsannonse kan info om det sendes med privat, ref første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider