Gå til innhold
Arkivverket

Hvor var Lars Thorsen og familien hans under folketellinga 1855? +/-

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Lars Thorsen var født på husmannsplassen Kviftemyr, Vegårshei, i 1828.  I 1848 ble han gift med Ingeborg Johnsdtr, f. 1818. 

Ekteparet bodde sammen med hans foreldre Thore Rasmussen og Helje Salvesdtr i Kviftemyr da dattera Ingeborg blei døpt i 1852, og de bodde der også i 1859 da sønnen Lars blei døpt.

Men mellom disse to årstalla er familien ikke å finne.  Ikke under folketellinga 1855 - jeg har lett i "hele" Vegårshei, og de er heller ikke å finne på Vegårshei da dattera Marie blei døpt 1857.  Men altså - i 1859 var de tilbake.

Jeg har tenkt på Austre Moland.   Dit, til Skjulestad-eie/Stokkelien meldte merkelig nok foreldrene hans flytting i 1854.   Men jeg finner ikke Maries dåp der heller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for det.  Da bodde familien på "Skjævestad-eie", altså en husmannsplass under Skjævestad, som for øvrig ligger nær Skjulestad.

Jeg ser av lista over faddere at Maries onkel, Salve Thorsen, var blant fadderne.  Da bodde trolig også han i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.