Gå til innhold
Arkivverket

Feil håndtering av sammenslåing av PFIDer

Arne Toftøy-Andersen
 Del

Recommended Posts

Litt frustrert i dag!

Systemet har laget rot i personer som er nøye gjennomgått og lagt inn referanse til bygdebok. Plutselig var til sammen 85 PFID samlet sammen til en person!

Det var personer fra:

Bygland i Vest-Agder

Surnadal i Møre og Romdal

Evanger i Hordaland

Fitjar i Hordaland

Odda, i Ullensvang, Hordaland

I tillegg til Skjold og Nedstrand i Rogaland, som er korrekt.

Hva hadde disse til felles?

Fornavn som starter med Ran…

Patronym for far var ikke felles, de startet med:

Greg..

Peder..

Gunne..

Ols..

Lars..

Hend…

Sjur..

Personen som det startet med, hadde nå fått 9 fedre.

Alle personene var født i 1843-1886

pd00000023229636

Personen dør 3 forskjellige år.

Her må noen ha tenkt feil når det ble laget system for å slå sammen PFIDer.

Endret av Arne Toftøy-Andersen
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Arne Toftøy-Andersen; her ønsker du tydeligvis å komme i kontakt med administratorer for Historisk befolkningsregister (Histreg). Jeg tviler på at Histreg-administratoren(e) følger med på alt som blir postet i Digitalarkivets brukerforum, så for å påkalle den nødvendige oppmerksomheten, kan det være hensiktsmessig for deg å inkludere "Histreg" eller "Historisk befolkningsregister" i emnetittelen.

En annen mulighet er å "tagge" Histreg-administratoren(e) ved å skrive en alfakrøll etterfulgt av vedkommendes brukernavn.

Men det enkleste er kanskje å benytte det emnet som ellers brukes til diskusjon i Histreg-brukerkretsen, så er du sikker på at både Histreg-administratoren(e) og andre sentrale personer får med seg innleggene dine: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2025 den 13.40, Arne Toftøy-Andersen skrev:

Litt frustrert i dag!

Systemet har laget rot i personer som er nøye gjennomgått og lagt inn referanse til bygdebok. Plutselig var til sammen 85 PFID samlet sammen til en person!

Ja, det finnes fortsatt slike feilaktige profiler i HBR, og det er mange flere enn du som har blitt frustert og klaget. Vi har fått lovnader fra de i Norsk Regnesentral som lager algoritmene, om at det ikke lenger blir gjort slike feil, og mitt inntrykk er antallet er i ferd med å bli redusert. Jeg håper den feilen du har oppdaget er mer enn et år gammel?

Desverre er det slik at vi som lenker manuelt i HBR, må splitte opp disse som har blitt feil. Den beste måten å gjøre det på er å finner fram til HP og så splitte ut HP og alt som hører sammen med HP. Da blir navn på de oppsplittede profilene oppdaterte. Splittingen med utgangspunkt i HP gjentaes til man står igjen med bare en person. Håper dette var forståelig? Hvis du er for frustert til å gjøre denne splittingen selv, så kan jeg gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Ja, det finnes fortsatt slike feilaktige profiler i HBR, og det er mange flere enn du som har blitt frustert og klaget. Vi har fått lovnader fra de i Norsk Regnesentral som lager algoritmene, om at det ikke lenger blir gjort slike feil, og mitt inntrykk er antallet er i ferd med å bli redusert. Jeg håper den feilen du har oppdaget er mer enn et år gammel?

Desverre er det slik at vi som lenker manuelt i HBR, må splitte opp disse som har blitt feil. Den beste måten å gjøre det på er å finner fram til HP og så splitte ut HP og alt som hører sammen med HP. Da blir navn på de oppsplittede profilene oppdaterte. Splittingen med utgangspunkt i HP gjentaes til man står igjen med bare en person. Håper dette var forståelig? Hvis du er for frustert til å gjøre denne splittingen selv, så kan jeg gjøre det. 

Ja, jeg oppdaget det tipset ditt, og har brukt det mye. Jeg tror feilen er nyere enn ett år, men vanskelig å huske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider