Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finde norsk ID-nummer (fødselsnummer)

Jan-Lien
 Del

Recommended Posts

Jeg er födt som Norsk (men ble födt i Sverige), men far min skiftede til Svensk statsborger når jeg var 1 månad. Då ble jeg også svensk.  Men jeg mener at jeg borde ha et norskt fødselsnummer.  Jag har også bott folkbokfört mig i Norge, 1983-02-22 til 1983-09-20.  Hvordan finder jeg mit norske nummer?

Hvordan finder jeg mer opgifter om min födsel, og andet..?  

Det jeg vet/kan finde, er

mit navn

Jan Peter Lien, f 29-mai-1957, svensk personnummer *****

blev svensk statsborger 12-juli-1957 (då far min ble svensk)

min far:

Bjarne Anker Lien
f 1921-03-29   Oslo,  Welhavensgate 14
pass norge nr 00420/1952
sv personnummer  *****

mor min

Mona Anita Elisabeth  Lien (f. Leideman), f. 01-mai-1930
sv personnummer  *****  (aldrig norsk)

Min bestefar

Fornavn:Anton
Etternavn:Lien
Kjønn:m
Alder:76
Fødselsår:1890
Fødselsdato:11-12
Dødsdato:1966-12-16
Bostedskommune nummer:0301
Bostedskommune:Oslo
Dødskommune nummer:0301
Dødskommune:Oslo
Welhavensgate 14

Hans kone:

Ida Sofie Askelund         1892         Olafsgh 17 Kr. 4 

noet andet finner jeg ikke i Digitalarkivet....  Jag kan lade op dokumenter jeg fundet i Sverige og Norge.  Jeg vil gjerne kunne vise at jeg har varit norsk statsborger. Kan man finde sådant bevis?  (det jeg har er beslut at Jan Lien blir svensk, men det det står ikke helt tydeligt "han var norsk"...)

mvh Jan

jeg kan lade op dokumenter fra kirkeböcker og sådant. Hjelper det?

Endret av Arkivverket - Kristian Hunskaar
Fjernet personnummer/fødselsnummer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har vært folkeregisterført i Norge vil det finnes et hovedregisterkort for deg i folkeregisteret. Hovedregisterkortet vil inneholde ditt norske fødselsnummer som du nok fikk da du var registrert i Norge. Siden du ikke bodde i  Norge ved fødsel, for å være nøyaktig ved folketellingen i 1960, så fikk du ikke nummer før. Vil anta at du må kontakte svenske myndigheter når det gjelder informasjon om at du var registrert med norsk statsborgerskap ved fødsel.

Hovedregisterkortene er i all hovedsak oversendt til arkivverket fra folkeregisterene. Du må sende en søknad til arkivverket for å få en kopi av dette. 

Endret av Lillian Larsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lillian Larsen har gitt en god oppsummering i sitt svar. Arkivverket kan sannsynligvis hjelpe deg (@Jan-Lien) ved å finne fram ditt registerkort i det norske folkeregisteret. Der vil ditt fødselsnummer være oppført. For at Arkivverket skal kunne finne ditt registerkort, vil det trolig være avgjørende for Arkivverket å få opplyst din adresse mens du bodde i Norge i 1983.

Informasjon om hvordan du henvender deg til Arkivverket finner du her: https://www.arkivverket.no/tjenester/sok-innsyn-til-personlige-formal/andre-henvendelser-om-innsyn-til-personlig-formal

Her skal du egentlig legitimere deg med elektronisk ID, men du vil nok bli nødt til å legitimere deg ved å sende et brev med kopi av legitimasjon.

Husk at dette er et åpent forum som alle kan lese, og hvor du ikke bør dele sensitive opplysninger. Jeg kommer derfor til å fjerne de personnumrene du har oppgitt i ditt innlegg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Tak, gode svar!  Men - "ikke dele sensitive opplysninger - personummer".  Svenske personnummer er offentlige.  Alle kan ringe Skatteoplysningen, og spörre.... 

Om du ringer från Sverige:

0771-567 567

Om du ringer från utlandet:

+ 46 8 564 851 60

Siger man "jan lien" så får man noen alternativer, sikkert ikke så mange....  Hvis man siger "Anders Andersson, i Stockholm", blir det flere alternativer.  Då får man vite adress, personnummer, og en del andet.  Jeg syns det er ok, sikkerheten blir ikke verkligt bedre av att göre det svårt att få info.

Og det er meget vanskeligt problem med Norge, det er så meget "legitimere deg med elektronisk ID" som man ikke har.  For exempel, hvis jeg (svensk, tysk, italiener, islenning - EU) ska söge arbeid i Norge, tar det minst en månad eller mer att få de besynnerlige specielle login til NAV.NO   - jeg forlorer penger på at ikke kunne söge arbeid.  Til ingen nytte.  Så man ska/bör/må benytte meget mindre "digital skidt".

Det kostede millioner at skapa "EU digital covid certificate". Ingen har kiget på min certifikat.  Jeg har stemplet in covid i Yellow Vaccination Book (samma som Yellow Fever, Smallpox...)  og jeg har skrivit ut mine covid på papir.  Fungerer perfekt - speciellt eftersom ingen har kiget på det...!  Less digital in society !

Mvh Jan Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge brukar ein vanlegvis fødselsnummer når ein skal identifisere seg på nett. Om ein legg ut namn og fødselsnummer i eit ope forum er sjansen stor for at ein kan bli svindla.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jan-Lien skrev:

Men - "ikke dele sensitive opplysninger - personummer".  Svenske personnummer er offentlige.  Alle kan ringe Skatteoplysningen, og spörre....

Det er ikke taushetsplikt for norske fødselsnummer/personnummer, men på den annen side benyttes de svært ofte som en del av innloggings- og identifiseringsprosedyrer, og følgelig er det hensiktsmessig å unngå å dele slike opplysninger mer enn absolutt nødvendig. I dette forumet er det ikke behov for å dele fødselsnummer/personnummer eller andre personlige opplysninger i det hele tatt, for her saksbehandler vi ikke, men gir kun råd og veiledning.

10 timer siden, Jan-Lien skrev:

Og det er meget vanskeligt problem med Norge, det er så meget "legitimere deg med elektronisk ID" som man ikke har.

Nettopp derfor er det mulig å sende henvendelser og kopier av legitimasjon pr. post, så blir det ikke nødvendig å forholde seg til digitale løsninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Norge brukar ein vanlegvis fødselsnummer når ein skal identifisere seg"  -- samme i Sverige.

Ikke en god ide.  Bankerne har ju Bank-ID, så en viss sikkerhet.  Men Supermarkets (f.eks. ICA, Willys ) spör efter personnummer (fødselsnummer).  Og personnumret kan man i SE få frem, med et telefonsamtal.  Dumt er også email som login. Hvis jeg er kriminell, scanner jeg olika forum for email. Derfter har jeg förste delen i login - din email.  Hvis du har et meget sterkt lösenord, kan detv vare ok. Men di fleste kan ikke huske et atarkt lösenord...  Så det blir måske "Hund++2025%Sigrid" dette opfyller längd, stor og liten tekst, siffror, og konstige tecken. Men hvis du set att jeg har en hund, og at den kallas Sigrid... så minskas sögningerna. Hade man då haft noet andet en email, så hade det blivit svårare at söge.

Ja Ja, digitale sikkerheten er höj, höj, i hele verlden....

Mange tak til alle for de konstruktive svaren!  Jeg går videre...

Mvh Jan

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider