Gå til innhold
Arkivverket

Johan Daniel Cappelen, Vågsøy - eksisterte han?

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Lege Johan Nicolai Cappelen (1818-1890) og Elisabeth "Elisa" Brunchorst Ravn (1825-1906) giftet seg i 1852 og hadde ifølge Thomles Cappelen-bok fra 1896 7 barn:

1.1.3.1.6.1.1.    Johanne Christiane (von) Cappelen    (1853–1853)
1.1.3.1.6.1.2.    Johan Christian Severin (von) Cappelen    (1855–1936)
1.1.3.1.6.1.3.    Axel Hermansen (von) Cappelen    (1858–1919)
1.1.3.1.6.1.4.    Dødfødt jente    (1860)
1.1.3.1.6.1.5.    Johanne Marie (von) Cappelen    (1861–1956)
1.1.3.1.6.1.6.    Johan Daniel (von) Cappelen    (1865–1865)
1.1.3.1.6.1.7.    Severine Christiane Sophie (von) Cappelen    (1867–1955)

Alle skal være født på Seternes i Vågsøy (Selje). Jeg har kontroll på nr. 1 til 5 og nr. 7 - alle er funnet der de skal i kirkebøkene - men finner rett og slett ikke nr. 6 Johan Daniel (von) Cappelen. Ifølge Thomle ble han født 18. juni 1865 og døde 30. juni 1865. I Thomles slektstavler bakerst i boken er han for øvrig oppført med navnet Johan David, uten at det har hjulpet så mye. Har søkt i Digitalarkivet (fra 1854 til og med 1875, men ikke etter det, det er da grenser for hvor gammel en stakkars mor kan være når hun føder), FamilySearch og Ancestry uten resultat.

Er jeg fullstendig blind i dag, eller har Thomle rotet? Noen som kunne se på saken?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende! Takk! Fikk bare sett på dåpsprotokollen for perioden 1854 til 1875 samt begravelsesprotokoll for 1865 og 1866. Da er året 1864, så Thomle surret litt …

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en annen Cappelen-tråd om Thomle i fjor våres der jeg også lurte på om Thomle hadde tatt med en søsken for meget, så mitt spørsmål om Thomle hadde rotet med Johan Daniel var ikke helt bak mål ... 🙂

https://forum.arkivverket.no/topic/338315-otter-henrik-fredrik-strøm-von-cappelen-f-1822/

Jeg finner en del småfeil og mangler i Thomle (mest for grenene i Danmark, Frankrike og USA, men det er jo ikke så merkelig med tanke på kildetilgjengeligheten på 1890-tallet), men som nevnt over er det (så langt jeg har oppdaget) bare med Otter Henrik Fredrik Strøm han har tilføyd noen som ikke hører til slekten. 

Antar at Thomle har basert seg på korrespondanse med Elisa Ravn Cappelen eller andre i slekten - kirkeboken kan vel ikke ha vært tilgjengelig for han i 1896 (?) - og at feilen 1865 i stedet for 1864 skyldes at man ikke husker alle detaljer like godt etter så mange år. Men det blir jo (irrelevant) spekulasjon fra min side.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider