Gå til innhold
Arkivverket

Nysgjerrig på historien bak Yamaha lær motorsykkeljakke

elsasmith
 Del

Recommended Posts

Jeg har nylig sett en utrolig stilig Yamaha leather motorcycle jacket, og det fikk meg til å tenke – når begynte egentlig slike jakker å bli populære blant motorsyklister? Var det noe som kom fra racingmiljøet, eller ble de først brukt mer som moteplagg?

Jeg vet at skinnjakker har en lang historie, men jeg er veldig nysgjerrig på akkurat Yamaha sine design og hvordan de ble en del av motorsykkelkulturen. Var de mest brukt på banen, eller ute på veien blant vanlige motorsyklister?

Hvis noen vet om gamle bilder, annonser eller artikler som viser utviklingen av slike jakker, hadde det vært utrolig gøy å se! 🙌
Bare prøver å koble min moderne interesse for motorsykkelklær med litt historiekunnskap 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elsasmith skrev:

Jeg har nylig sett en utrolig stilig Yamaha leather motorcycle jacket, og det fikk meg til å tenke – når begynte egentlig slike jakker å bli populære blant motorsyklister? Var det noe som kom fra racingmiljøet, eller ble de først brukt mer som moteplagg?

Skal du få fornuftige svar, må du kanskje stille meir fornuftige spørsmål ...

For motorsyklistar er lérjakker (og -bukser) først og fremst noko som vernar mot skade ved velt, og noko som held kald vind ute.

Slik har det vore frå tidleg på 1900-talet.

Det er der du må starte - ikkje med motebransjen som har "lånt" og etterlikna.

Detaljar i utforminga kan vere moteprega, men dei fleste detaljane (utanom fargar og symbol) på Yamaha-jakka har ein praktisk bakgrunn

(t.d. ekstra polstring på olbogar og skuldrar).

Dei fleste motorsyklistar (dvs. det store kundegrunnlaget) køyrer motorsykkel som vanleg trafikk. Men konkurransar kan vere utstillingsvindauge

for produsentane, som vil vise seg fram for dei store gruppene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider