Gå til innhold
Arkivverket

"Hele" Norge inn i et slektstre innen 10 år?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Fra artikkelsen: "I Wikipedia-stil skal enkeltbrukere og slektsforskningsforeninger også kunne legge inn sine slektstrær. Tanken er at dette skal veves sammen og automatisk knyttes til de offentlige registrene, og danne et nasjonalt slektstre."

"En wiki-side baserer seg på at brukerne kan legge inn og redigere informasjon."

Det er mulig at jeg ikke henger helt med på dette her, men er det helt lurt at mine data (som kan inneholde mange feil) knyttes til offentlige registre?

Edit: Så Arnfinns innlegg nå. Vil det innebære mest lenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetssikring ! ! !

Hvem er det som skal kvalitetssikre dette materialet.

Greit nok at det blir linket opp mot originale kilder, men jeg er redd for at en stor del av "kildehenvisningene" vil være til andre sitt arbeide og ikke til primærkildene.

Har sett alt for mange eksempler på at "Hobby granskningen" ikke holder mål i forhold til hva "Granskeren" selv mener!

Håper dette blir lagt på is for lang tid framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den wikisida Ken viser til er visst lagt på is, men det er oppretta ei ny her.

Takk for den nye lenken Arnfinn. :)

Etter og ha støtt på websider som for eksempel Geni.com er jeg også, som Bernt, opptatt av kvalitetssikring. Dette er tross alt ett veldig ambisiøst prosjekt. Hvis prosjektet skal følge wiki-modellen så siktes det kanskje på at mange hoder skal samarbeide og etterkontrollere hverandres arbeid over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de driver med på Geni er ikke genealogi, men Geni-ologi. Tamura Jones har en god artikkel (på engelsk) om slektsassimilasjon etter Borg-metoden:

«I am Geni of Borg. Prepare to be assimilated. We will add your distinctive data to our own. Your tree as it has been - is over. From this time forward, you will service us. Resistance is futile.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamura Jones sier akkurat det jeg har tenkt lenge. Det er en god artikkel som forklarer farene ved å legge sin slekt ut på Geni, og hvordan den lemfeldig blir behandlet og "stjålet" der inne. At man mister kontrollen over eget tre ganske fort er helt klart. Jeg har testet med et lite utvalg av mine aner, og ganske snart hadde jeg både Gud og Muhammed inne på treet mitt. Forsåvidt også hele den vestlige verdens adel og kongelige. Og jeg kan ikke slette de forbindelsene igjen for jeg "eier" ikke lenger dataene jeg selv har lagt inn. Lenkene forblir der.

Den eneste metoden er, såvidt jeg kjenner til, å slette person for person i eget tre nedenfra slik at det ikke lenger henger sammen med deg selv eller nærmeste slektninger. Selv der kommer man til kort om treet er koblet av andre i nær fortid.

Det de driver med på Geni er ikke genealogi, men Geni-ologi. Tamura Jones har en god artikkel (på engelsk) om slektsassimilasjon etter Borg-metoden:

«I am Geni of Borg. Prepare to be assimilated. We will add your distinctive data to our own. Your tree as it has been - is over. From this time forward, you will service us. Resistance is futile.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider