Gå til innhold
Arkivverket

Skolestruktur 1900 tallet

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Noen som vet med sikkerhet hvordan skolestrukturen var på begynnelsen av 1900-tallet. Jeg synes det jeg leser ikke passer så godt med slik jeg har forstått fars skoleløp. 

Far som kom fra USA hadde en turbulent start siden familien etter en kort tid på Hamarkanten, flyttet litt rundt i Oslo noen år. Han begynte 7 år gammel på Bolteløkka i 1911 (innskrevet i mars 1911), så var Ruseløkka før Majorstuen. Disse årene mener jeg var folkeskole. Men så er jeg nesten sikker på at i 1916 var det Fagerborg. Var det middelskole? I så fall 5 år folkeskole og så over i middelskolen? 5 + ?

Mor gikk først på Majorstuen. Siden hun fylte 7 år i oktober 1919, regner jeg med at hun begynte det året. Så tok hun middelskoleeksamen i 1928. Hvor mange år gikk hun da i folkeskolen før hun fortsatt på Nissen pikeskole der hun tok middelskoleeksamen? 7 + 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka er ikke helt ny, men Knut Ingar Hansens Skolehistorisk oversikt (1961) er neppe utdatert med hensyn til de grunnleggende fakta om hvordan skolen var organisert på begynnelsen av 1900-tallet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det er litt forvirrende, men ser ut til at det fra 1910 var flere mulige ulike løp. 5 + 4 eller 7 + 2 eller 3. Jeg vet ikke sikkert, men tror nå at far kan ha hatt 5 + 4. 5 år folkeskole fra 1911 til 1916 og så to år middelskole (ev. 3). Jeg har vært på Byarkivet og sett skoleprotokoller, men fikk det litt travelt, og fikk ikke notert godt nok. Brukte bilder som ikke fikk med seg all informasjon. Men slik jeg tolker det nå, begynte far på Fagerborg i 1916, og det må ha vært middelskole.

Mor kan ha hatt det samme, eller 7 + 2. Så der må jeg nok innom Byarkivet for å undersøke. Men litt klønete når jeg bor på Sunnmøre. Sist jeg var der, kom jeg i det som skulle være åpningstid. Men da hadde de et arrangement, og kunne ikke finne fram det materiale jeg trengte. Jeg kunne komme tilbake når arrangementet var over. Det gjorde jeg, men da hadde jeg knapp tid for å rekke over. Ja, ja, dette siste var bare et hjertesukk. Greiest med det som ligger i Digitalarkivet.

Struktur fra 1910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider