Gå til innhold
Arkivverket

Ole Henrik Torvildsen, født 13.2.1882. Søkk vekk etter FT 1900

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Ole Henrik Torvildsen bodde sammen med sin far Torvild Gjeruldsen i Dypvåg under FT 1900.  På slutten av dette året gifta faren seg opp igjen, og stifta en ny familie.

Ole Henriks yrke er oppgitt til matros.  Det er derfor nærliggende å tro at han har reist til sjøs.  Likevel litt rart at han ikke er å finneunder FT 1910 og FT 1920, eller f.eks i kirkeboka som gift eller død?

Er det noen som kan finne spor etter han etter 1900?

image.png.0812a8d9cef97ce50cf004357b091969.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre kolonne: https://media.digitalarkivet.no/view/35598/37 Nr 2736 i ann. Rulle og 3726 i H. rulle.

I Annotasjonsrullen står han rømt 23/9/01 i Pernambuco, Brasil fra Crown: https://media.digitalarkivet.no/view/42445/189  Da har han vel fått hyre videre og muligens omkommet utenlands.

Her står kun at han rømte 1901 i  H. rl. https://media.digitalarkivet.no/view/42360/345

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Tore,

Ole Henrik endte opp i USA. Han er registrert med en rekke ulike navn; Hendrik Thorvaldsen, Henrik Thorwaldsen, Henrik Thomsen, Harry Thomsen, Harry Thompson, Harry Thomson.

Yrket hans i USA var oppgitt til sjømann og havnearbeider.

Her er en kort oppsummering av mine funn, med lenker til FamilySearch (FS) som jeg antar du har tilgang til:

• I 1937 ble han registrert i Social Security Numerical Identification Files (LENKE FS), der både farens navn, Torvald Geruldsen, og morens navn, Karen, er nevnt.

• Han er registrert i World War I Draft Registration Cards 1917-1918 (LENKE FS) og World War II Draft Registration Cards 1942 (LENKE FS). Jeg har også lagt ved California, San Francisco, Passenger Lists, 1893-1953 fra 1919 (LENKE 1 FS og LENKE 2 FS)

• Ole Henrik døde 19. juni 1944 (LENKE FS) og ble gravlagt på Pacific Crest Cemetery i Redondo Beach, Los Angeles County, CA (LENKE FAG)

Jeg har ikke sjekket folketellinger, men det er noe du sikkert klarer å finne ut av selv.

Fra San Pedro News Pilot, 1944

1944 Harry Thomson.jpg

Fra FAG

Harry Thomson

Birth
13 Feb 1882
Norway
Death
19 Jun 1944 (aged 62)
Los Angeles County, California, USA
Burial
Redondo Beach, Los Angeles County, California, USAShow MapGPS-Latitude: 33.865766, Longitude: -118.360795
Plot
4 549 2

From his death certificate:

single, longshoreman

Father's Name Thorwald Thomson

Mother's Name Karen

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva det går an å finne ut😀

Tusen takk til Egil J for info.  jeg skal varsle videre til min oppdragsgiver....

mvh Per Tore

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider