Gå til innhold
Arkivverket

1666 i Norderhov - hvor bor Oluff og hva er etternavnet?

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Hva står det etter Oluff's navn? Er det et etternavn (farsnavn)?

Dette har blitt transkribert, og Oluff er der plassert under gården Tronrud (Trondrud), men jeg leser det som Klekken. 

Oppsitteren på Klekken var den gang lensmann  Gunder Andersen, som bl.a. hadde sønnene Paul, Anders og Oluf.

side 315, høyre kolonne nesten helt øverst

https://media.digitalarkivet.no/view/35503/163

image.png.8cc3e40ce6675d143a7d7accd1d49cad.png

Transkribering:

Hringariki 2005-1, s. 58 - https://ringerike-slektshistorielag.com/images/hringariki_2000-2009/Hringariki 2005-1.pdf 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Turid Fallet changed the title to 1666 i Norderhov - hvor bor Oluff og hva er etternavnet?

Denne var lei ... - av fleire grunnar.  Vi får sjå om dette utløyser fleire tankar:

Først: det ser ikkje ut til at "Husmender" er ordna etter gardane i spaltene lenger til venstre.

Dvs. at Oluff kan bu andre stadar enn  på "Løeken" eller "Kleken".

Fleire av dei har etternamn som er gardsnamn, men ikkje garden til venstre på sida-

("Arne Vejen"; "Toer Hallingby", "Lodvig Bølgen", "Nob Lundisgaar", osv.). Dei kan ha namnet fordi dei bur

der -  og i så fall er denne spalta ikkje ordna etter gardane.  Eller dei kan ha teke namnet med seg - og i så fall

kan dei bu kvar som helst, utan at  protokollen fortel noko.

Det er nokre strekar "til overs" her, som forstyrrar lesinga.  Etter "Arne Vejen 5*" les eg "Sønen Tommes 14"

(det gjer han som skriv i "Hringarike" også).  j-en i "Vejen" går langt ned, men eg oppfattar at j-en endar ved o

i "Tommes".  Spørsmålet er den skråstreken som nesten er eit framhald av j-en.

Slutten av etter/tilnamnet til "Oluff", les eg som "-trum"; men det kan mangle noko inn mot bretten (m-en kan vere noko anna).

Første bokstaven les eg først som P, utan at det stemmer heilt med andre P-ar. Alternativa trur eg er F og D,

utan at vi kjem så mykje nærare.

Andre bokstaven er, om mogeleg, endå meir uklar. Men det kan vere ein ø. Deretter "rig".

"?ørigtrum"???

Kanskje andre har (betre) framlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må vi slå fast at dette ikke er noen egentlig transkripsjon i ordets rette forstand. På s. 52 i Hringariki (nr. 1/2005) heter det Manntallene 1664-66 for Norderhov og Hole - Transkribert, bearbeidet og sammenfattet av professor Eyvind Fjeld Halvorsen.

Halvorsen har benyttet både manntallet fra 1664 og manntallet fra 1666. Han har satt sammen opplysningene om personene fra begge manntallene, og han har modernisert en del skrivemåter for navn. Han har også organisert det hele på "sin" måte, ved at han har ordnet gårdene alfabetisk innenfor gruppene fullgårder, halvgårder, ødegårder, rydningsgårder, husmenn etc. med gårdsnavn og husmenn etc. uten gårdsnavn.

Når Halvorsen fører opp Ola Sveinsen på Tronrud, må han vesentlig ha basert seg på manntallet fra 1664, hvor Oluff Svends., 40 aar, er ført som oppsitter på Trundrud med skyld 1 lispund tunge: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005112156

I manntallet fra 1666 har han så identifisert denne Ola Sveinsen med den Oluff [...] 40 aar, som er oppført i husmannsrubrikken med sønnene Biørn, 3 år, og Andfind, 2 år: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005112164

For en utenforstående, som meg, framstår ikke denne identifiseringa som helt åpenbar, men Halvorsen kan ha hatt gode grunner.

Det er nokså åpenbart at personene i husmannsrubrikken i manntallet fra 1666 ikke hører til på gårdene som de (tilfeldigvis) står på samme linje som, slik Ivar S. Ertesvåg allerede har påpekt. I likhet med Ertesvåg har jeg problemer med å lese resten av linja som starter med Oluff. Noen bokstaver kan ha forsvunnet inn mot sammensyinga av bladene, og siste del av linja kan derfor være trunrud. I såfall har Halvorsen sin identifisering på det tørre. Ordet direkte etter Oluff leser jeg som førig, men da vet jeg ikke sikkert hvordan vi skal forstå dette.

Forslag: Om det nå står Oluff førig trunrud, skal det kanskje forstås som Ola, forrige [bruker på] Tronrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, at jeg ikke oppdaget at samlingen menn og sønner i høyre kolonne ikke hørte til gården de sto ved. Men det jeg la merke til, er at det er uvanlig mange mennesker plassert i den kolonnen. Denne 1666-oppføringen er helt tydelig en oppfølging av den to år tidligere. Og så er den usortert. Men da skjønner jeg også behovet for å sortere det hele, slik Halvorsen har gjort. Jeg så at en Oluff var oppført på Tronrud i 1664. Alderen hans er i så fall bare overført, han er ikke 42 i 1666, men fremdeles 40. Nå var vel ikke det så uvanlig, jeg har sett det mange ganger. - Merkelig at de var så slepphendte med alder, forresten ... 

Når det gjelder ordet 'førig', så forklarer det jo en god del. Like vel føles det litt skummelt å bare gå ut fra at denne karen heter Svendsen. Det er også noe annet som er merkelig. I Halvorsens lister står alderen til høyre. Der er alderen oppført som 40 i 1664 og som 60 i 1666. Men - hvis han som er funnet med de to små sønnene er riktig, så er alderen hans oppført som 40 i 1666, ikke 60 ...

image.png.a8b57c40873c9422234f00caa3012635.png

Derimot finner jeg en her i de nye listene. Står det Tronrud her, mon tro? I så fall blir dette enda mer forvirrende, for på Tronrud er det ikke oppført noen husmann i 1664  https://media.digitalarkivet.no/view/35503/167

"Manntallet" fra 1666 er ikke sortert på distrikt, her er hele Norderhov kjørt under ett, selv om det er splittet opp i gårdstype, noe det jo må være pga skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Derimot finner jeg en her i de nye listene. Står det Tronrud her, mon tro? I så fall blir dette enda mer forvirrende, for på Tronrud er det ikke oppført noen husmann i 1664  https://media.digitalarkivet.no/view/35503/167

Her les eg "Oluff Trundrud - 60 aar"

Elles: det er ikkje alltid så klart kva ein "husmann" var på 1600-talet. Det kunne inkludere folk som ville vore rekna som

husmann 1-200 seinare (brukar av umatrikulert jord); men også innerstar, kårfolk, næringsdrivande utanom jordbruket

(handtverkarar, fiskarar, handlande, krovertar), mfl.

Akkurat denne lista er "Rødnngsmænder" - men det kunne vere meir ei skatteklasse, utan at bruket var nyleg rydda (av brukaren)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Forslag: Om det nå står Oluff førig trunrud, skal det kanskje forstås som Ola, forrige [bruker på] Tronrud?

Eit par innvendingar kan vere

- det ikkje ser ut som "-unr-", men det kan vere "-und-

- at ingen av dei andre innførslene i denne spalta ser ut til å mangle meir enn eitt teikn (kanskje to i somme tilfelle),

og med "trundrud" ville det mangle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvordan kan Halvorsen vite at Oluff med sønnene har tilhørt Tronrud når det ikke kommer frem i 1664 ...? For Oluff Tronrud er oppført under Tronrud begge ganger, som oppsitter.

Ellers er noe annet i tillegg. I Halvorsens lister virker det som Oluff Svendsen i 1664 har en sønn Anders på 20 år. Men han er ikke tatt med under Tronrud i 1664.

Forvirrende .... men denne Anders er vel der et sted. Men det virker i hvert fall som Oluff med de små barna ikke er samme Oluff (40/60) som på Tronrud ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Turid Fallet skrev:

Jo, men hvordan kan Halvorsen vite at Oluff med sønnene har tilhørt Tronrud når det ikke kommer frem i 1664 ...? For Oluff Tronrud er oppført under Tronrud begge ganger, som oppsitter.

Ellers er noe annet i tillegg. I Halvorsens lister virker det som Oluff Svendsen i 1664 har en sønn Anders på 20 år. Men han er ikke tatt med under Tronrud i 1664.

Forvirrende .... men denne Anders er vel der et sted. Men det virker i hvert fall som Oluff med de små barna ikke er samme Oluff (40/60) som på Tronrud ...

"Oluff ????" på s. 315 og og "Oluff Trundrud - 60 aar"  s. 323 står i det same manntalet (datert 5. april 1666 s.324), så dei må vere ulike personar.

Kva Halvorsen "visste", er kanskje ikkje så godt å seie.

Søner på 20 år kan godt ha flytta heimefrå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende sønnen Anders Olsen, sier listen til Halvorsen at han bor hjemme og er ført der i 1664, men det er han da ikke, han står ikke under Tronrud. Men du tenker han kanskje er ført under en annen gård som tjenestedreng ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten ta med noe til.

Sommeren 1685 arbeider Anfinn Olsen som sagdreng på Store Heieren sag. Anfinn bor da på TANGEN:

se s. 68: https://ringerike-slektshistorielag.com/images/hringariki_2010-2019/hringariki_2015-01.pdf

Det er vel trolig at det er hans ett år eldre bror (Bjørn Olsen Tangen) som er sagmester (og dragon) samme sted.

Hvis jeg har funnet riktig Tangen, lå den under Hallsteinrud. Gården ligger i Heradsbygda, mens Tangen ligger helt nede ved elven Sogna og bare et lite stykke oppover elven fra Heieren der saga var.

Kan ordet etter Oluff være Hallsteinsrud eller Hallsteinrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren av Hallsteinrud på denne tiden var Christen Christensen, den samme mannen som var eier av Heieren sag, hvor Bjørn og Anfinn arbeidet. I tillegg lå altså Tangen, der de bodde, under Hallsteinrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider