Gå til innhold
Arkivverket

Er det mulig å finne ut noe mer om Thorvald Peder Johannessen's liv 1898 - 1984? Hassel, Bergen, Skien

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Thorvald Peder Johannesen var født i Eidsfjord, Hassel, Nordland 01.04.1898. Foreldrene var Johan Johannessen 1868 - ? og Jacobine Antonsdtr. 1863 - 1943.

Han ble gift i Domkirken i Bergen 22.01.1921 med Ingeborg Regine Grønning fra Bergen, 1899 - 1962.

Jeg finner to barn av paret født i Bergen. Datteren Wally Regine f. 20.05.1921 - død 19.09.1997, gift Rolvsvåg, og Ludvig Martin Grønning Johannessen 1924 - 1990. Jeg har hatt et eget tema om ham, men nå er det altså farens liv jeg prøver å kartlegge.

Thorvald og Ingeborg må ha blitt skilt, for 01.09.1930 gifter hun seg for andre gang med Torleif Andersen f. 1905.

Jeg finner Thorvald Peder Johannessen død i Skien 30.09.1984.

Jeg skulle gjerne ha visst litt mer om hans liv. Ble han også gift på nytt,hvordan havnet han i Skien, og når skjedde det? Eller andre relevante opplysninger som kan kaste litt lys over hans liv utover de opplysningene jeg har her.

Vielsen 1921. https://media.digitalarkivet.no/view/272/191

Datteren Wally Regines dåp nr. 34  https://media.digitalarkivet.no/view/2917/112

Sønnen Ludvig Martins dåp i 1924 nr. 57  https://media.digitalarkivet.no/view/2917/130

Ingeborgs vielse hos Byfogden i Bergen 01.09.1930, høyre side   https://media.digitalarkivet.no/view/37636/37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektstrær på MyHeritage indikerer at Thorvald var gift med Gjerthild Pauline Olsborg (1908 - 1991) senere gift Liverud, det er også nevnt en datter født i 1934, død 2021. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for mye ny og interessant informasjon.

Det kan da se ut til at han var gift tre ganger.

Jeg prøver å blåse opp avisartiklene , men da blir det utydelig, så jeg har litt problemer med å lese teksten.

Jeg får bruke morgendagen til å jobbe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune Thorstensen skrev:

Det kan da se ut til at han var gift tre ganger.

Jeg prøver å blåse opp avisartiklene , men da blir det utydelig, så jeg har litt problemer med å lese teksten.

Det er ikke gitt at han var gift tre ganger selv om han er omtalt som "mann/ektefelle" på MyHeritage (Jeg tenker på et ev. forhold med Gjerthild P. Olsborg.)
Når det gjelder avisartiklene, har jeg lagt ved lenker. Klikk på dem, og det er lettere å lese artiklene 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fargerik kar. Men jeg ser at ingen av slektstrærne på MyHeritage nevner det første ekteskapet i Bergen og barna der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

En fargerik kar. Men jeg ser at ingen av slektstrærne på MyHeritage nevner det første ekteskapet i Bergen og barna der.

Det kan tenkes at disse slektstrærne kun har tatt utgangspunkt i Gjerthild Olsborg og hennes familie, og kanskje har de ikke undersøkt "mannen" (faren til barnet) noe nærmere. Det er heller ikke sikkert det er så mange som har jobbet med dette slektstreet. Ofte blir opplysninger på MyHeritage bare kopiert uten nærmere kildekritikk og undersøkelser. Basert på dette ville jeg hatt i tankene at de kanskje ikke var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett Lars. Han ble skilt en gang mellom 1924-1930. Første kona giftet seg på nytt det året. Og han giftet seg nordpå i 1937 med Mary Kristine f. Pedersen er ble gravlagt sammen med henne i Skien. Den eneste muligheten for et tredje/andre ekteskap er i så fall mellom 1925 og 1937.

Jeg finner ikke mer om ham i Bergen enn ekteskapet og de to barnedåpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Det kan tenkes at disse slektstrærne kun har tatt utgangspunkt i Gjerthild Olsborg og hennes familie, og kanskje har de ikke undersøkt "mannen" (faren til barnet) noe nærmere. Det er heller ikke sikkert det er så mange som har jobbet med dette slektstreet. Ofte blir opplysninger på MyHeritage bare kopiert uten nærmere kildekritikk og undersøkelser. Basert på dette ville jeg hatt i tankene at de kanskje ikke var gift.

Det slektstreet jeg har sett på MH, der Thorvald og Gjerthilde er foreldre til en datter, er såvidt jeg kan se eid av et barnebarn av denne datteren. Om de var gift er kanskje ikke sannsynlig, og det virker jo på de avisartiklene som er lenket til som at han har villet legge fortiden bak seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider