Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tinglysning ved Tgl.ting for Sand Sorenskriveri 28. sept. 1877: Spesielle bestemmelser dat. 12/4 1875

Recommended Posts

Jeg har en gammel  avskrift av noen av punktene der, men vil gjerne finne original-dokumentet, dvs. kopi.

Jeg har rekvirert kopi av tingslyst dokument for fast eiendom på de aktuelle eiendommene, Lillesand gnr. 38, bnr. 1, 2 og 3, men der finner jeg ikke denne saken så vidt jeg kan se.

Hvor finner jeg frem?

IMG_3795.jpg

IMG_3796.jpg

På 30.8.2025 den 16.13, Leif Salicath skrev:

Jeg har en gammel  avskrift av noen av punktene der, men vil gjerne finne original-dokumentet, dvs. kopi.

Jeg har rekvirert kopi av tingslyst dokument for fast eiendom på de aktuelle eiendommene, Lillesand gnr. 38, bnr. 1, 2 og 3, men der finner jeg ikke denne saken så vidt jeg kan se.

Hvor finner jeg frem?

Det er uklart for meg hva du mener med "finne original-dokument, dvs. kopi", men under alle omstendigheter er Arkivverket sjelden i besittelse av originaldokumenter i slike saker. Originaldokumentene til det som er tinglyst, har som regel tilhørt de som har rekvirert tinglysing. I de offentlige arkivene finner vi som regel kun avskrifter (f.eks. i pantebøkene) eller gjenparter.

I dette tilfellet er det opplyst at dokumentet er tinglyst på tinglysingstinget for Sand sorenskriveri 29. september 1877, og det som ble tinglyst, ble som hovedregel ekstrahert og protokollert i panteboka.

• Liker 1
  • Takk 1

Fantastisk jobb av deg Kristian. Dette hadde jeg aldri funnet selv. 

Tusen takk for konkret resultat og lærdom om arkivsystemene som kanskje også andre kan ha nytte av.

Mvh

Leif

• Liker 1

Hei igjen Kristian.

Et tilleggsspørsmål: Hvis jeg skal finne eldre scannede pant, tinglysning eller rettssaker for "Klingsund" i Vestre Moland før 1610, hvor skal jeg lete?

Mitt eldste funn er i Skattemanntallet 1610 hvor Olluf Klingsthuedt er eier. Olluf skal bl.a. ha vært bondelensmann. Hans sønn Chistenn eier i Skattematrikkelen 1647 og sees også i Manntallet 1664-1666 som 80-åring og er altså født ca. 1585. Olluf må være født 1550-1560.

18 timer siden, Leif Salicath skrev:

Et tilleggsspørsmål: Hvis jeg skal finne eldre scannede pant, tinglysning eller rettssaker for "Klingsund" i Vestre Moland før 1610, hvor skal jeg lete?

Det finnes ikke noen samlet skriftlig dokumentasjon fra laveste rettsinstans (bygdeting og byting) før 1610; landets eldste tingbok fra laveste rettinstans er fra 1613.

Fra overrett (lagting) og øverste rett (Herredagen) finnes noe fra slutten av 1500-tallet og begynnelsen av 1600-tallet: https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?end_year=1613

Utover dette må man undersøke i diplomsamlinger, om det kan finnes noe. Seddelregisteret til Riksarkivets diplomsamling (https://media.digitalarkivet.no/db/contents/221181) har ingen registreringer på Klingsund. Man kan også ha flaks og finne noe i de mangfoldige skapsakene i Danske kansellis arkiv (https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000000008435&end_year=1610).

Summa summarum er jeg redd for at sjansen for å finne det du etterspør, er relativt lav.

18 timer siden, Leif Salicath skrev:

Mitt eldste funn er i Skattemanntallet 1610 hvor Olluf Klingsthuedt er eier. Olluf skal bl.a. ha vært bondelensmann. Hans sønn Chistenn eier i Skattematrikkelen 1647 og sees også i Manntallet 1664-1666 som 80-åring og er altså født ca. 1585. Olluf må være født 1550-1560.

Hvis du med "Skattemanntallet 1610" sikter til pengeskatten (også kjent som landskatten) for Nedenes len og Råbyggelag 1610, så forteller dette kun at "Oluff Klingsthuedt" betalte 1/2 rd i skatt som ødegårdsmann. Det betyr ikke at han eide gården: https://www.digitalarkivet.no/rk20080811620692

Tusen takk igjen, Kristian.

Det var et skudd i blinde og jeg har tidligere vært i kontakt med Kuben og Agder Historielag, men uten særlig respons.

Jeg jobber egentlig med to ting som hører sammen; 1) Klingsund eiere og 2) lage oversikt over varpestolper/fortøyningskroker i området. Disse finnes stort sett fortsatt og ingen har tatt ansvar for å skrive om dem. Den eldste referansen jeg har funnet er i pantedokumenter, men nå jeg fant også noe de ovenfor nevnte dokumenter. Selvfølgelig prøver jeg også å finne opphavsmannen til "Daumannsholla" nevnt i min avskrift ovenfor. 

Når det gjeld skattelister finst det vel nokre få frå 1500-talet før dei årvisse lensrekneskapa byrjar heilt på slutten av 1500-talet.

Eg har samla nokre eksempel frå Sunnfjord her: https://www.geni.com/people/Knut-Haugland/6000000198713383834

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.