Gå til innhold
Arkivverket

Håpløs oppgave 2

Tor Ingar Syrstad
 Del

Recommended Posts

3 timer siden, Tor Ingar Syrstad skrev:

Jeg lurer veldig på dette med at Lizzie hadde 2 barn, 1 i live, men barnet er ikke  nevnt i folketellingen i 1900, er det noen som aner hva det kan bety??

Det er vanskelig å gi et noe eksakt svar, men det finnes flere mulige forklaringer til at barnet ikke er oppført i folketellingen for 1900.

Dersom barnet ble født før hun giftet seg med Edmund Parker, kan det være at han eller hun allerede var gammel nok til å ha flyttet ut av hjemmet. En annen mulighet er at barnet bodde hos sin biologiske far.

Hvis barnet derimot ble født etter ekteskapet med Edmund Parker, kan det ha blitt satt bort. Dette ville ikke vært et ukjent mønster, ettersom Lizzie – om hun er den samme som Hanne Elise – tidligere hadde satt bort to (eller tre) barn i Norge.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil og Lars

Veldig rart det med Theodor Martin, kan det være feil datoer eller noe sånt som er årsak, mystisk.

Her er Martinius sin rømming i 1879.  Skanna materiale: Vestfold fylke, Hovedrulle nr. 7 (1876-1886), Protokollside, Side 133 - Skanna arkiver - Arkivverket

Hvordan det er gått med gutta senere må det vel et under til for å finne ut av vil jeg tro.

Min bestefar Torleif Kornelius ble født 01.05.1880 og oldemor Hanna Elise dro jo ikke til USA før 07.11.1884 så hun kan i teorien fått flere barn i mellomtiden, men jeg har ikke funnet noe som tyder på det.

Jeg vil tro at barna er født etter at Hanna Elise (Lizzie) kom til USA og da kan de ikke være mer enn 13,14 max 15 år gammel.

Fins det søkbare folketellinger fra 1890, 1895 eller 1905. Jeg finner ingenting i folketellinga 1910 eller 1920, men må nok innrømme at jeg ikke er så god detektiv.

Beste hilsen

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tor Ingar Syrstad skrev:

Fins det søkbare folketellinger fra 1890, 1895 eller 1905.

1890 = Nei, kun fragmenter etter ødelagt i brann 1921 - https://www.archives.gov/research/census/1890

1895 og 1905 finnes i noen stater, men ikke for Illinois.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider