Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde et skjøte

Ole Jon Moastuen
 Del

Recommended Posts

01 Skjøde Underskrevne Johannes Eriksen Jevne Lens-

02 mand i Øier, gjør herved bekjendt at have solgt og afhendet ligesom jeg

03 herved skjøder og overdrager den under min Gaard Jevne hidtil hørende

04 Plads Baardseng til Tosten Hansen Baardseng, saaledes

05 som denne Plads nu befindes indhegnet og fra Arildstid været brugt som Huus-

06 mandsplads under Gaarden Jevne uden nogen Forøgelse eller anden Indskrænkning

07 end, at med Pladsen ikke følger nogen Rettighed til noget Brug i den Skov, der til-

08 hører Gaarden Jevne eller i de Sameiestrækninger, hvori denne Gaard har Andeel,

09 saaledes at Kjøberen og efterfølgende Ejere af den kjøbte Plads Baardseng skal være

10 aldeles uberettiget udi al under Gaarden Jevne hørende Skov at udøve nogetsomhelst

11 Aavirke eller til, om Udskiftning af Samme skulde finde Sted, at erholde sig noget til-

12 skiftet af den eller de Lodder, som derved[?] tilfalde Gaarden Jevne. Ligesaalidt er der

13 under Handelen indbefattet eller følger med Pladsen nogen Ret til Sæter eller Havning

14 i de Sæter eller Havnestrækninger, hvori tidtnævnte Gaard Jevne har Sæter eller Hav-

15 neret; men det er, som sagt, kun den indhegnede Plads Baardseng, der er solgt saa-

16 ledes, som samme og dens Grændse er beskrevet og betegnet, ved Skyldsætningsfor-

17 retning af 3die October, som er afhjemlet under Retten den 10de December 1855, hvor-

18 ved Pladsen er skyldsat for 1 een Ort og givet Løbe No 44b. Da Kjøberen Tosten

19 Hanssen har givet mig Panteforskrivelse for den imellem os omforenede Kjøbe-

20 summa 130. skriver et Hundrede og tredive Speciedaler saa skal atterævnte Plads

[116b]

01 Baardseng, L.No 44b i Øiers Thinglag af Skyld 1 Ort, med paastaaende Huse og Tilliggelser, som

02 anført, for Eftertiden tilhøre Kjøberen Tosten Hanssen og hans Arvinger, som hans fuld-

03 komne Eiendom, upaaanket og upaatalt af mig og Arvinger og hvorfor jeg forbliver hans

04 Hjemmelsmand efter Loven; dog tiltræder Tosten Hanssen først Pladsens Brug, naar

05 has Moder, der nu besidder Pladsen som Huusmandsenke, enten efter Overeenskomst

06 med ham og mig oplader sin Brugsret, eller ved Døden afgaaer. Dette til Bekræftelse un-

07 der min Haand i Vitterlighedsvidners Overværelse. Jevne d: 27de Febr: 1856

[formalia og underskrifter]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider