Gå til innhold
Arkivverket

Forfedre før "Lillebjørkens"?

Ivar Johannes Rosvold Bjerkan
 Del

Recommended Posts

Mitt familienavn kommer trolig fra gården Lille-Bjørka (Bjerkan nedre) i Sparbu. De eldste beboerne jeg mener å knytte til gården (av min familie) er Peder (ca 1744-1799), og Marith Pedersdatter (ca 1735-etter 1801) Lillebjørken. Min slekts-rekke stopper med disse. 

Det har vært gård her tidligere, trolig tilbake til vikingetiden (jfr. Bygdeboka for Sparbu og Ogndal).

De er trolig innflyttere. FT i 1775 (en mer lokal en?): De er ikke nevnt som beboere i Lille-Bjørka, eller i prestegjeldet da. Deres sønn, Peder Pedersen Fisknes (1762-1846) fikk skjøte på gården, 3/1 i 1791.

FT fra 1801: Peder Pedersen (tidl. Fisknes), er 39 år; -Landverndragon og gårdbeboer. Hans kone, Martha Olsdatter (f. Hofstad) er 36 år. Deres sønn, Peder (Jr.) er 10 år. Gårdeierens mor er losjerende enke på 66 år. Gården huser 8 personer.

Spørsmål/dilemma:

-Det mangler kirkebøker fra prestegjeldet fra perioden rundt 1762.

-Mulig kom Peder P.F. til området i form av at han var dragon. Finns det noe mer i militære registre, mon tro?

-Litt for vanlige navn (på alle disse Pederene og Marith), gjør det vanskelig å søke med sikkerhet her.

-Har ikke klart å finne "Fisknes" noe annet sted i gamle Nord-Trøndelag fylke, enn i Sparbu. Mulig de var husmenn under hovedgården, eller bare var der en kort periode? (Bygdebok-forfatteren tror ikke denne familien er fra Sparbu).

-Peder (jr.), tror jeg var enebarn, han er døpt i Mære kirke 5. søndag e. trefoldighet i 1791. Foreldrene omtales her som Per og Martha Lille-Bierchen. 4 av 5 faddere er fra Hofstad-familien (mors familie). Kan tyde på at det er få medlemmer fra den tidligere Fisknes (Fischnes) familien i området. Den siste fadderen, Malena Storbierken, er trolig fra en av de to andre Bjerkan-gårdene i området.

Jeg trenger hjelp til å komme videre!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider