Gå til innhold
Arkivverket

Manglende side - Pantebok Toten 1949?

Recommended Posts

Hei,

Jeg blar i pantebok Hbc-22 for perioden 2.5.49 til 30.9.49 for Toten.

Her savner jeg  nr 2647/1949.

Er det mulig å få tak i den?

Vh Jarleif Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jarleif Nordheim skrev:

Jeg blar i pantebok Hbc-22 for perioden 2.5.49 til 30.9.49 for Toten.

Her savner jeg  nr 2647/1949.

Er det mulig å få tak i den?

https://media.digitalarkivet.no/tl/pbok/browse/register/33525

Arkivverket har ikke mottatt dette dokumentet. Da Arkivverket i 2009 skulle få avlevert pantebøker for tidsrommet 1936-1950 fra Statens kartverk, som i sin tur hadde overtatt dem noen år tidligere fra tingrettene, ble Arkivverket oppmerksomme på at pantebøkene for en del embeter var blitt oppløst. Det vil si at alle gjenpartene av tinglyste dokumenter var blitt tatt ut av pantebøkene, hvor de var sortert etter dagboknummer/tinglysingsdato, og i stedet var blitt lagt i såkalte aktmapper - ei mappe for hver eiendom.

Den tidsbegrensede avleveringa innebar at Statens kartverk måtte gjennomgå alle aktmappene, plukke ut dokumenter som var tinglyst t.o.m. 1950, og sortere disse på nytt etter dagboknummer/tinglysingsdato. Slik ble dokumentrekkefølgen fra pantebøkene gjenskapt, men ikke den fysiske inndelinga i pantebøker. I stedet ble dokumentene lagt i arkivbokser.

Når dagboknr. 2647/1949 for Toten sorenskriveri mangler, kan det ha flere årsaker. Dokumentet kan ha blitt oversett ved utplukket fra aktmappene, det kan ha blitt feilsortert, det kan ha blitt kassert på et tidligere tidspunkt (kassasjon av visse typer dokumenter var tillatt), eller det kan ha gått tapt på annet vis. Vi vil neppe klare å finne dokumentet for deg, men om du kan oppgi hvilken eiendom det relaterer seg til, så kan vi eventuelt få avklart om det er et dokument som kan ha blitt kassert.

PS: Det kan høres voldsomt ut at pantebøkene hadde blitt "oppløst", men pantebøkene fra og med 1936 fungerte etter et ringpermprinsipp hvor det skulle være mulig å ta ut dokumenter. Ved ei grenseregulering mellom to sorenskriverier kunne man f.eks. ta ut alle dokumenter som vedrørte eiendommer omfattet av grensereguleringa, og overføre disse til det andre sorenskriveriets arkiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon!

Du finner saken i gammel grunnbok for Østre Toten gnr 294 bnr 1.

Saken gjelder en heftelse etter obligasjon til Hypotekbanken.

Det pussige er at mannen det gjelder var velsituert, og akkurat skulle overdra gården til en nær slektning - og leve på kår.

Jeg har derfor vært inne på tanken at det har vært en feilskrift, og at den ikke er rettet opp i grunnboka, men fjernet fra panteboka??

Fint om det kan komme en avklaring da jeg skriver en oppsummering om gårdshistorien.

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jarleif Nordheim skrev:

Du finner saken i gammel grunnbok for Østre Toten gnr 294 bnr 1.

Saken gjelder en heftelse etter obligasjon til Hypotekbanken.

Det pussige er at mannen det gjelder var velsituert, og akkurat skulle overdra gården til en nær slektning - og leve på kår.

Jeg har derfor vært inne på tanken at det har vært en feilskrift, og at den ikke er rettet opp i grunnboka, men fjernet fra panteboka??

Fint om det kan komme en avklaring da jeg skriver en oppsummering om gårdshistorien.

Jeg har ikke bestemmelsene for handa, men siden det er snakk om en heftelse i form av en obligasjon, tror jeg det har vært tillatt å makulere dokumentet etter at heftelsen ble slettet. Vi må anta at det er dette som har skjedd i dette tilfellet; det er en hel rekke dagboknummer som mangler i pantebok Hbc-22.

Du ser at dokumentet opprinnelig har vært plassert i B-panteboka, som var ment for dokumenter av tidsbegrenset varighet. Ved noen sorenskriver- og byfogdkontorer var man flittige med å makulere slettede B-dokumenter (trolig primært for å spare plass), og i de respektive arkivene er B-pantebøkene dermed svært utplukkede. Ved andre kontorer har man tilsynelatende ikke brydd seg med å makulere slettede B-dokumenter, og dermed er B-pantebøkene i de respektive arkivene desto mer fyldige.

Det står en del nyttige opplysninger om pantebøker og praksis på Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Pantebok

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider