Gå til innhold
Arkivverket

Stedsnavn/gårdsnavn på Nes på Romerike

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha hjelp til Sjeleregister for Nes på Romerike 1600-1780. Skriften kan være fra sent 1700-tallet?

Hva het de mer enn Inger Tostens D. og Kirsti Bents D.? Ingers siste "navn" kan være navnet på et Sogn siden ordet slutter på stor S.

Se øverst på venstre side:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061103040064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja..

det første ser ut til å vere retta på.  "??s?teled S".  Er/var det noko som heiter/heitte "Øste(r)led S[okn]" ?

Det andre les eg til "Baahuuslehn".   Ho skal vere død 1736, og då er vel kyrkjeboka tilgjengeleg(?)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det andre les eg til "Baahuuslehn".   Ho skal vere død 1736, og då er vel kyrkjeboka tilgjengeleg(?)

Takk! Jeg finner ikke noe sokn som ligner på Østerled dessverre.

Det ser ut som "Baahuuslehn".

Jeg fant bare en Kirsten Bentsdaatter Bierche i 1736 ved Næs, hun ble begravet 1.juli  https://www.digitalarkivet.no/kb20061103030015

Hun står altså under Bierche i Sjeleregisteret og kan jo ha kommet fra Båhuslen.

Endret av Sølvi Løchen
rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg ser litt bakover, er det ein C i "Colstrup" s. 21, midt på heilt til venstre.  Eg ser ikkje andre bokstavar som har slik lang boge ned (utan krøll).

Altså kan det vere noko på C; og så sluttar det på d. (kanskje "-eled"), med "S." etter.  Det er sikkert framleis mykje å velje i; innanlands og i S og DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Når eg ser litt bakover, er det ein C i "Colstrup" s. 21, midt på heilt til venstre.  Eg ser ikkje andre bokstavar som har slik lang boge ned (utan krøll).

Altså kan det vere noko på C; og så sluttar det på d. (kanskje "-eled"), med "S." etter.  Det er sikkert framleis mykje å velje i; innanlands og i S og DK.

Takk! Det er verdt å sjekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Kan siste del av ordet være "stad"? I så fall kan kanskje stedsnavnet være Carlstad by/kommune i Sverige.

Ellers finnes det ikke prestegjeld/sogn som slutter på ...eled i Norge, Sverige eller Danmark (i følge KI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss sammenholde med det som er forelegget for AV/SAO-A-10410/L/L0002, nemlig AV/SAO-A-10410/L/L0001 (nederst til høyre): https://www.digitalarkivet.no/kb20060209010013

Her står det tydelig Edsvold S., og når man først vet det, klarer man å se at det nok skal stå Edsvold S. også i 
AV/SAO-A-10410/L/L0002.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Her står det tydelig Edsvold S., og når man først vet det, klarer man å se at det nok skal stå Edsvold S. også i AV/SAO-A-10410/L/L0002.

Takk, det burde jeg ha tenkt på. Jeg skal benytte L0001 neste gang, ikke bare ministerialboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Her står det tydelig Edsvold S., og når man først vet det, klarer man å se at det nok skal stå Edsvold S. også i AV/SAO-A-10410/L/L0002.

vel ... "Edsvold S" er utvilsamt rett for L0001; og det kan vere det som skulle stå i L0002. Men det er ikkje det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

vel ... "Edsvold S" er utvilsamt rett for L0001; og det kan vere det som skulle stå i L0002. Men det er ikkje det som står der.

Det er utvilsomt kluss/overskriving der, og det kan være spørsmål om hva som sto først og hva som eventuelt er skrevet over etterpå. Men bokstavene Edsvold S., eller kanskje Edsvald S., kan greit identifiseres, slik jeg ser det.

Skjermbilde 2025-09-06 kl. 13.57.47.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Det er utvilsomt kluss/overskriving der, og det kan være spørsmål om hva som sto først og hva som eventuelt er skrevet over etterpå. Men bokstavene Edsvold S., eller kanskje Edsvald S., kan greit identifiseres, slik jeg ser det.

Det verkar litt kreativt. Er det andre E-ar skrivne sånn her? (Eg fann ein C, men ingen E.)

Det står noko mellom det du har identifisert som l og d på slutten.

Finst det (andre) v-ar med lang hals her? Dei andre eg ser, er bundne saman til vokalen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det verkar litt kreativt. Er det andre E-ar skrivne sånn her? (Eg fann ein C, men ingen E.)

Det står noko mellom det du har identifisert som l og d på slutten.

Finst det (andre) v-ar med lang hals her? Dei andre eg ser, er bundne saman til vokalen etterpå.

Det er vel rimelig å anta at det her har blitt skrevet noe annet opprinnelig, som så er korrigert og overskrevet til Edsvold S. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider