Gå til innhold
Arkivverket

FRITCH HERMENSTEN

Bente Furuli
 Del

Recommended Posts

Jeg søker en Fritch Hermensten, fra Dusseldorf, Tyskland.
Han var tysk soldat, pilot, under krigen. 
Han var stasjonert i Troms.
Han var i starten på 20 åra.

Det blir sagt at flyet hans ble skutt ned da de skulle hjem til Tyskland etter krigens slutt.

Han har en datter i Norge som e født 29 okt 1945, så han må ha vært her i tidsrommet 1944 og 1945
Kanskje kan noen av dere hjelpe meg på vei eller fortelle meg hvor jeg kan starte å lete.

Endret av Bente Furuli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritch Hermensten er ikke et veldig sannsynlig tysk navn.

Mer sannsynlig het han sannsynlig Fritz Hermansen. Og byens navn må være Düsseldorf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente

Arkivverket har vel noe materielle vedrørende luftwaffe, men mangelfult som de skriver.

Tyske aktiviteter i Norge - Arkivverket

Arkivverket oppbevarer flere arkiver etter Wehrmacht Heer, Kriegsmarine og Luftwaffe. De fleste av disse er fra den siste krigsvinteren og fra intendantursektoren. Vi kan ikke se at tyske militære kommandosaker finnes i de arkivene Arkivverket oppbevarer.

For perioden fra den tyske kapitulasjonen til mannskapene var repatriert, det vil si sendt tilbake til Tyskland, finnes opplysninger i arkiv RAFA-2197 Deutscher Oberbefehlshaber Norwegen (DOBN), Abwicklungsstab. Her finnes blant annet repatrieringslister samt en del militære straffesaker fra siste del av okkupasjonstiden. Deler av materialet er fritt tilgjengelig for bruk på lesesalen i Oslo. Noen enheter inneholder særlig sensitive opplysninger om nordmenn som fortsatt kan være i live. Forskere kan gis innsyn etter søknad.

Jeg er også enig med Matthias at navnet på piloten nok er feil skrevet, da blir det vanskelig å søke i tyske ( Dusseldorf)  arkiver, men her er en lenke (det finnes sikkert bedre søkekilder)

Start | Matricula Online

Militärkirchenbücher | Berlin, Archiv des Katholischen Militärbischofs | Deutschland | Matricula Online

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal sjekke med de saken gjeler å høre om navnet er rett skrevet og om de har noen flere opplysninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider