Gå til innhold
Arkivverket

Et skifte i Krødsherad 1726

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/23802/82     https://media.digitalarkivet.no/view/4890/3714

Skifte etter Kjersti Torsteinsdatter på Nore i Krødsherad. Hun var gift med Gul Olsen Nore (opprinnelig fra Ringnes).

Står det noe her om hennes slekt? Eventuelt hvor de eier jord?

Hun er i bøkene koblet sammen med Kjersti Torsteinsdatter Kopseng, datter av Torstein Aslesen Kopseng og Åse Halvorsdatter Sole.

Hun skal 1. gang vært gift med Jon Larsen Berg - som døde 1713 (ble drept). I boken fra Berg og Kopseng står det det samme, at Kjersti først var gift med Jon og så med Gul Olsen Nore. Men disse to parene, hvor kona heter det samme, har fått barn omtrent samtidig. I tillegg er det dette skiftet fra 1726, og kirkeboken forteller at hun ble gravlagt 5.3.1726: https://media.digitalarkivet.no/view/8501/12 

I boken fra Berg, står det at "hun skiftet sitt gods" i 1727, men ikke døde før 1748, og det var på Berg .... 

Dette er jo helt klart to forskjellige kvinner, uten at man kanskje vet hvem av dem som var gift med hvem. 

Hvis ei Kjersti Torsteinsdatter fra Kopseng ble gift med Jon Larsen Berg, så har hun ikke etter 1713 giftet seg med Gul Olsen Nore!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"den afdødes igienlevende Mand Guul Olssøn Norre"...

born som i skiftekortet: Son Ole og døtre "Karj" og "Marj", gifte.

Eg ser ikkje andre slektningar nemnde, og dei har ikkje noko rolle i skiftet (alle arvingar myndige).

Men kanskje...: s.78a, til høgre, linje 6 osv. er nemnt eit brudesylv, som ein Anders Ringnes eig

halvdelen av (buet den andre).  Det kan kanskje vere spor etter slekt?

Jordegods (s. 78b): - eg er ikkje stø i landskyldeiningar i dette området; men eg les det som:

"gaarden Norre som er odels gods" - 1 skpd 1/8 ??  (uklart for meg om det er heile eller ein part)

"heele gaarden Bøe, som er Odels gods" -- "1 huud eller 10 ??"

øvst s. 79a (venstre) forsvinn eit gardsnamn for meg "??eer"(?), odelsgods  9 ?? 10 ??

"halve parten i den gaard Skrætte(?)-berg beliggende udj Modums Hoved Præstegield", kjøpegods, 1 1/4 skippund malt 5 ??

"ved pant den gaard Hagevold beliggende i Sigdals Præstegield" - 3 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Men da er det ikke noe spor etter slekt egentlig, for dette er nevnt i bygdeboken.

Godset var kjøpt eller det hadde vært pantegods.

Når det gjelder brudesølvet, var det faktisk blitt pantsatt av noen, og på den måten kommet inn i slekten.

Men sånn er det jo. Har man ikke penger, må man selge det man kan ... brudesølv inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vedrørende Ringnes, så kom Gul Olsen Nore derfra 🙂 Det var også faren hans som kjøpte gården Øvre Nore, der Gul bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider