Gå til innhold
Arkivverket

GÅTE; Hvem var Helvig Sandersdatter 25/9 1774 i Tune - hjelp til å fylle ut hennes livshistorie fra husmanns barn? til Borgerfrue...

Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg jobber for tiden med en søskenflokk og trenger litt hjelp til å fylle ut livshistorien til Helvig.

Foreldre Sander eller Alexander Hendrichsen og Kari Helgesdatter

Hun ble døpt den 25/9- 1774 - 

DÅP; (nummer 40) https://media.digitalarkivet.no/view/7493/38027/63

Faddere: Maren Haavelsdtr. Ise, Elen Brynildsdtr. Gabestad, Clemet Isacsen ibid, Halvor Brynildsen ibid, Peder Christophersen Ise.

Lurer på om det er Helvig jeg har funnet her i FT 1801  - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058190000541

Så har jeg følgende (kilder kommer)

Helvig Sandersdatter (søster av Kirstine) – komplett oversikt

Identitet

• Døpt: 25. sep 1774, bosted Berbye (Varteig, Tune prgj.).
    Foreldre: Sander Henrichsen & Kari/Karen Helgesdatter.
  • Søsken: Anna (1772), Helvig (1774), Ole (1776), Helge (1778), Hans (1779), Gulbrand (1782), Kirstine (1786).

Tidslinje (med nøkkeldetaljer)

1797-09-10 – Tune (prgj.)

1801-05-02 – Halden (Fredrikshald)

• Uekte sønn: Niels (f. 1801-04-20) døpt.
  • Far: Niels Hansen, matros.
  • Mor: Helvig Sandersd., ugift; oppførsel/bosted: “Styrmand Brønstrup ved Mamens” (hun bodde trolig i husstanden til styrmann Brønstrup ved Mamen).

1801 (folketelling) – Fredrikshald, Borgergaden nr. 33

1803-03-27 – Glemmen (Fredrikstad forstad)

• Begravelse av uekte barnet Niels (1801).
  • Merknad: “Moderen hos Skibs. Cap. Bødker, Forstaden” → Helvig oppholder seg da i forstaden (Glemmen) hos en skipskaptein Bødker.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001843983

1804-03-04 – Glemmen

• Fadder ved dåp av Lars (foreldre Jørgen Larsen & Johanne Joensd., Bjølstadgrund).
  • Helvig ført som “Helvig Sandersdatter, Forstaden”.
    (Viser aktivt nettverk i forstaden før ekteskap.)

Så begynner jeg å lure på om det er den riktige HELVIG jeg har funnet her (se nedenfor) 

1806-11-11 – Glemmen

• Vielse: Helvig Sandersdatter (fra Friderichstads Forstad) gifter seg med Andreas Hermandsen Kuure (ungkarl, borger, bosted “Kuutze/Kuutze?” i forstaden).
    → Tydelig statusløft fra ugift tjenestepike til gift borgerfrue.

1809-05-22 – Glemmen, Forstaden

• Datter: Carolina Lenora døpt.
  • Foreldre: Borger Andreas Hermandsen Kuure & hustrue Helvig Sandersdatter.
  • Faddere: Mdm. Bøcher, Jfr. Krefting, Hr. Agent Schjoldborg, Hr. Kjøbmand Mulvad, Christian Mørch, Pether Barchmand – alle fra forstaden.
    (Svært prominente faddere → bekrefter sosial oppgradering.)

1848-04-28 (død) / 1848-05-07 (gravlagt) – Glemmen

Oppsummert bilde

• To uekte barn før ekteskap:
    1. Hans (1797, Tune); 2) Niels (1801, Halden) – død 1803 i Glemmen.
  • Mobilitet før ekteskap: Tune → Halden → (innen få år) Fredrikstad forstad (Glemmen).
  • Ekteskap 1806 med borger → statusskifte; i 1809 har hun datter med høyborgerlige faddere.
  • Samme person i alle poster er svært sannsynlig: navn + tidsrom + sammenhengende geografi (Tune/Halden/Fredrikstad) + karakteristisk livsløp.

Jeg har ikke funnet Helvig sin konfirmasjon.

Legger inn andre emner jeg har hatt/har om denne slekten; 

Meget taknemmelig for all hjelp, og hvis noen finner mer ut om hennes søsken også blir jeg veldig glad 🙂

Mvh Adèle Marie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.