Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1891, Aker

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Er det slik å forstå at bare deler av folketellingen 1891 for Aker er digitalisert og at man må gjennomgå skannet versjon? I så tilfelle - hvilken tellekrets skal jeg gå til for å finne personer på Ulsrud i Østre Aker?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For moro skyld sendte jeg spørsmålet ditt til chatGPT.
Her er svaret:

ChatGPT sa:

Ja — det stemmer at bare deler av folketellingen 1891 for Aker er digitalisert/transkribert, men hele tellingen finnes i skannet form hos Digitalarkivet. 

Når det gjelder Ulsrud i Østre Aker: Ulsrud ligger i Østre Aker, så du må sannsynligvis til Tellingskrets 1 i dokumentet Nesodden og Østre Aker — Tellingskrets 1 for 1891. Om du vil, kan jeg sjekke nøyaktig side og bilde-ID for Ulsrud slik at du raskt finner posten? (Min tillit i svaret: ca. 85 %)

Du sa:
Ja takk

ChatGPT sa (brukte ganske lang tid):

Ja! For Ulsrud i Østre Aker skal du inn i Østre Aker – Tellingskrets 5: Abildsø i 1891-tellingen. Den er ikke fulltranskribert, men hele kilden ligger skannet hos Digitalarkivet. Her er de direkte inngangene (du blar videre derfra):

I praksis betyr det at personer bosatt på Ulsrud skal finnes under Abildsø krets (TK 5) i Østre Aker. Jeg finner ikke en egen kretsoppføring merket “Ulsrud”; gården/plassen hører til Abildsø-området i denne tellingen, så du må bla i Huslistene og/eller Personsedlene for TK 5 til du treffer Ulsrud-adressene. (Skanningen viser bl.a. omslag for TK 5 Huslister og Personsedler, som bekrefter kretsen.) media.digitalarkivet.no+2media.digitalarkivet.no+2

Hvis du ønsker, kan jeg forsøke å snevre inn nøyaktig bilde der “Ulsrud” står på selve huslisten—si gjerne om du har navn på en familie/person der, så kan jeg lete målrettet.

**

Jeg spurte ikke om videre hjelp, men morsomt å prøve nye verktøy.
Jeg har ikke testet om svaret er korrekt.

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar og interessant gjennomgang ved bruk av KI. Jeg må absolutt teste ut slikt mer! Jeg har ikke noe imot å gå igjennom personsedlene senere i helgen (hjelper faren til en kamerat av meg med noen slektsspørsmål) - men den jeg søker etter (hvis hun befinner seg der også i 1891) het Kaja Andersen/Andersdatter, f. 30. januar* 1878 i Fet (foreldrene hennes Anders Evensen og Caroline Enersdatter døde henholdsvis i 1886 og 1881). Ved konfirmasjonen i Østre Aker kirke i 1892 oppgis hun å bo i Bæverlien, som jeg antar er en plass under Ulsrud (finnes et borettslag med navnet Beverlia i dag).

* Står faktisk 30. februar 1878 i kirkeboken for Fet, men senere tellinger oppgir 30. januar. 🙂

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et interessant svar fra ChatGPT.

Det riktige er at folketellinga 1891 for Aker ikke er transkribert (i alle fall ikke publisert med transkripsjon) i det hele tatt. Når ChatGPT i første svar viser til at du "sannsynligvis [må] til Tellingskrets 1 i dokumentet Nesodden og Østre Aker — Tellingskrets 1 for 1891", er det ikke så dumt, for den arkivreferansen som ligger inne i Digitalarkivet, viser til den første fysiske arkivboksen (av flere), og denne inneholder slutten av Nesodden og begynnelsen av Østre Aker: https://www.digitalarkivet.no/source/52704

Så har ChatGPT gått videre til innholdssida for tellinga (https://media.digitalarkivet.no/ft/contents/52704), hvor den har funnet ut at tellingskrets 5 i Østre Aker het Abildsø, og den har funnet ut hvor hhv. huslistene og personsedlene for denne tellingskretsen starter.

Det mest imponerende er at ChatGPT har resonnert seg fram til at Abildsø er den rette tellingskretsen, for det framgår ikke av Digitalarkivet, med mindre man klarer å lese kretslista (https://www.digitalarkivet.no/ft20100129310683). Jeg antar at ChatGPT har samlet informasjon om Ulsrud andre steder på Internett, og blant kretsnavnene har den forstått at Abildsø var det mest nærliggende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæverlien er husliste 32 i tellekrets 5.

RA, Folketelling 1891 for 0218 Aker herred, 1891, s. 19
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20100129310683

På personsedlene der finner du Kaja

RA, Folketelling 1891 for 0218 Aker herred, 1891, s. 5130
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10061010395020

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Når kan man forvente at folketellingen 1891 for Aker vil være ferdig transkribert (og publisert)?

Jeg har forhørt meg med en kollega som arbeider med søkbare data. I 1891-tellinga er det et knippe kommuner som ikke har publiserte søkbare data. Årsaken er at AMF-transkripsjonene for disse kommunene har blitt lagt til side, fordi forskjellige frivillige har signalisert at de ønsket å lage transkripsjoner "fra bunnen av". Så vil det alltid være noen tilfeller hvor frivillige av ulike - og for oss ofte ukjente - grunner ikke makter oppgaven de har tatt på seg, i alle fall ikke innen forventet tid.

Det kan se ut til 1891-tellinga for Aker er et tilfelle hvor det har stoppet opp. Det kan derfor likevel bli aktuelt å publisere AMF-transkripsjonen, eventuelt etter at den først er korrekturlest. Dette vil mine kollegaer vurdere nærmere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider